Find mere om:
Europas stejleste jernbane | rejser.guide.dk

Europas stejleste jernbane

Flåmsbanen i Norge er imponerende ingeniørkunst, og den løber gennem imponerende natur.

Enhver, der har prøvet det på cykel, ved, at 4-5 pct. opad over 20 km kræver sin mand.

Lige nu er vi ikke på cykel men i et tog, og mærkeligt nok mærkes den stejle opkørsel næsten ikke.

Der er dog ingen tvivl om, at lokomotiverne - ét foran og ét bagved - er på arbejde. Hvor banen er mest stejl, er stigningsprocenten 5,5.

Flåmsbanen er en sidelinje til jernbanen mellem Oslo og Bergen, hvor der fra stationsbyen Myrdal 866 meter over havet blev ført spor ned til Flåm, som ligger i bunden af Aurlandsfjorden, en sidegren til Norges længste fjord, Sognefjorden, der er 204 km lang.

Flåmsbanen blev taget i brug i 1940, for at byggematerialer og produkter, især fisk, kunne komme ud i landet og ud i verden. I dag er Flåmsbanen primært et turisttog.

Og hvilke turister? I stort tal kinesere, japanere, koreanere og russere, fortæller Betina Hansen, en 32-årig dansker fra Egtved, der arbejder med markedsføring og pr for Flåm og Flåmsbanen.

Med udgangen af september passerede man 600.000 rejsende i år, hvilket er rekord i banens historie.

Plads til begejstring

Der er ikke overfyldt på vores tur med banen, men hver passager skal helst også have god plads, for de flotteste udsigter er snart til den ene side, snart til den anden, og vi farer fra vindue til vindue i togvognen for at få det hele med: Imponerende slugter, massive fjeldpartier, brusende vandfald og elve, idylliske partier med græssende får, tunnel på tunnel på tunnel - i tunnelernes mørke kan vi hvile øjnene lidt.

Der er hyppige stop undervejs, og midtvejs er der indlagt 5-10 minutters pause, hvor vi kan stige ud og lade os betage af en overvældende fos (vandfald).

Der lyder musik og skønsang fra højttalere, og på klippehylder ved siden af fossen dukker dragende, rødklædte kvindeskikkelser op.

De kaldes huldrer, som i den norske folketro er et overnaturligt kvindeligt væsen, der lokker vejfarende med smuk musik.

Spiralformet jernbane

Det bliver næsten for turistet, men snart efter går togturen videre op mod Myrdal.

Det sidste stykke er ingeniørkunst i verdensklasse: Skinnerne går i en spiral opad, skiftevis inde i fjeldet i en tunnel og uden på fjeldet, hvor man nedenunder kan se de skinner, som vi kørte på for lidt siden.

Et sted er der et ”vindue” i tunnelvæggen, så togpassagererne får en imponerende udsigt over Flåmsdalen.

Bergensbanen blev åbnet i 1909, og i 1923 besluttede Stortinget (det norske parlament), at Flåm og dermed Sognefjorden skulle forbindes med hovedlinjen.

Året efter gik arbejdet med tunnelerne i gang. Der skulle laves 20 med en samlet længde på 5,7 km.

Næsten konstant var mindst 200 mand beskæftiget med arbejdet, i perioder dobbelt så mange.

I 1936 begyndte skinnelægningen, og i 1940 blev banen taget i brug med damplokomotiver.

Trods Anden Verdenskrig og den tyske besættelse af Norge 1940-45 blev vandkraftværket ved Kjosfossen åbnet i 1944, og Flåmsbanen kunne samtidig elektrificeres.

Før byggeriet lød trafikprognosen på 22.000 passagerer om året, men nu er man altså godt forbi den halve million.

LÆS OGSÅ: Toget til toppen af Korsika

LÆS OGSÅ: Norges hvide perler

Rejsen dertil

  • Bil: Flåm ligger på hovedfærdselsåren mellem Oslo og Bergen, 170 km fra Bergen. En biludflugt fra Flåm kan gå gennem verdens længste vejtunnel på 24,5 km, Lærdalstunnelen, fra Aurland til Lærdal og tilbage over højfjeldet ad en af Norges 18 nationale turistveje, kaldet Aurlandsfjellet.
  • Tog: Myrdal ligger på Bergensbanen, der forbinder Oslo med Bergen.
  • Skib: Flere end 100 krydstogtskibe anløber årligt Flåm. Søg ”cruise flåm” på Google.

Morgenavisen Jyllands-Posten var inviteret af Innovasjon Norge.


Råd til rejsen

  • Fjordsafari: Man iklædes overlevelsesdragt, hue med ørevarmere og handsker, inden man i en såkaldt RIB-gummibåd sejler ud på Aurlandsfjorden og senere ind i Nærøyfjorden, hjertet af det smukke norske fjordland med dramatiske fjeldsider og brusende vandfald. Der er bl.a. mulighed for at se sæl, marsvin og ørn, og bådføreren viser undervejs bl.a. landbrug og et hotel, som man kun kan komme til med båd. 1,5 time koster 480 kr. med Flåm Guideservice. www.flamguide.no.
  • Vandring og cykling: Flåm er udgangspunkt for en række afmærkede vandreruter, hvor man kommer tæt på et unikt landskab, som er formet gennem årtusinder, ved at smeltevand, sten og grus fra gletsjere har skåret sig gennem urfjeldet og dannet dal og fjord. Turene er beregnet til mellem 0,5 og 2,5 timer. For cyklister er Rallarvegen en oplagt udfordring. Rallarvegen er den vej, som jernbanearbejderne brugte, da Bergens- og Flåmsbanen blev anlagt. I dag er den Norges mest populære cykelvej, hvor den 210 km lange strækning går fra Geilo, over Hardangervidda og ned til enten Flåm eller Voss. Det giver sig selv, at det er nemmere at køre de ca. 20 km cykelvej fra Myrdal ned til Flåm end omvendt. Ruten er stejl og bedst egnet til mountain bikes.
  • Hotel: Fretheim Hotel, der ligger centralt i Flåm ved havn og station, stammer fra 1870, men fremstår i dag som et moderne turist- og konferencehotel. 17 af de 121 værelser har en historie knyttet til sig. Dobbeltværelse 1.519 kr. i højsæson, 1.119 kr. i lavsæson. www.fretheim-hotel.no


På nettet:


Flåmsbanen

  • En af Verdens stejleste jernbaner på normalspor. Bl.a. kabel- og tandhjulsbaner kan klare større stigninger.
  • 20,20 km mellem Myrdal og Flåm med en højdeforskel på 863,5 meter.
  • Højeste hastighed: 40 km/t opad, 30 km/t nedad. Køretid: Ca. en time.
  • Billetpriser: 350 kr. retur, 250 kr. enkelt, 80 kr. for en cykel.
  • Diverse: Ud over tunneler er der anlagt en bro, fire vandtunneler under skinnelegemet, otte holdepladser og en række overdækninger mod nedfaldende sne.

Guide: En togrejse til verdens ende

24-06-2012: Explorers udsendte med tog til Land’s End - Englands vestligste punkt. Læs artikel

Nyhed: Med tog fra kyst til alper

07-08-2010: Prøv en tur i alpelandet fra Nice til Digne-les-Bains. Landsbyerne er som i en eventyrbog. Læs artikel

Nyhed: BREVKASSEN

14-03-2009: Pilgrimsfærd til Ro

Jeg har længe drømt om en vandreferie ad én af de gamle pilgrimsruter til Rom.

Læs artikel

Guide til byferie i Porto

17-08-2008: Stemningsfulde Porto er en skøn blanding af moderne storby, maleriske kvarterer og storslåede udsigter over Douro-floden. Læs artikel

Guide til veterantogsrejse i Zambia

01-12-2013: En tur med veterantoget The Royal Livingstone Express i Zambia byder på vilde dyr samt gourmetmiddag i nostalgiske omgivelser Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste på rejser.guide.dk
Loading...