Find mere om:
Skiløb med Den gule Enke | rejser.guide.dk

Skiløb med Den gule Enke

Hvis den østrigske skiby Ischgl var en bil, ville den være en Porsche. Ischgl brander sig kraftigt i forhold til det købestærke og selvbevidste publikum og signalerer med sine nære bånd til Paris Hilton, at Ischgl er for de unge og de rige.

Hvis du ikke har råd til at holde en 100 pct. Ischgl-skiferie, så tag et andet sted hen. Ischgl er for de unge, de rige og dem, som føler sig smukke. Og det er så trist af føle sig uden for.«

De kolde facts bliver præsenteret af Gerhard – en 38-årig forretnings- og levemand fra Sydtyskland.

Med selvtillid, charme og en gylden pengeklips med en ordentlig stak 100-euro-sedler, der jævnligt hives op af lommen, når han gavmildt giver omgange, karakteriserer han sig som den ideelle Ischgl-gæst.

»Ich bin ein Ischgler.«

Og måske har han ret. For stor appetit på at nyde livet – især nattelivet – og ubegrænsede økonomiske muligheder er et godt udgangspunkt for en skiferie i byen med mottoet: ”Relax – if you can”.

Gerhard og hans venner er da heller ikke kommet for at slappe af.

Dagene på ski er ganske vist hårde, men det er festen bagefter, som er værst for benene.

De fem kammerater drager til Ischgl flere gange på en sæson. Og der bliver brugt rigtig mange penge, erkender de. Valgsproget er: »A champagne a day keeps the doctor away,« og når Gerhard bestiller drinks i baren, er der sjældent fingre nok på én hånd.

»Jeg bekymrer mig ikke om penge. Dem arbejder jeg hårdt for at tjene i hverdagen. Så når jeg holder fri, skal der være fest,« afslører Gerhard, hvis barregning på en enkelt après-ski-eftermiddag nemt kan løbe op i et par tusinde kroner.

Og sådan er mange i Ischgl. Tourismusverband Paznaun-Ischgl har undersøgt gæsternes baggrund. Det viste sig, at en stor del af gæsterne er temmelig velbeslåede. Således har halvdelen af gæsterne en indtægt, der ligger pænt over middel, mens resten har en middelmådig indtægt.

Ydermere svarede gæsterne i undersøgelsen, at de også kunne lide at bruge penge. Og det er englesang på et turistkontor.

»Gæsterne vil have det sjovt, og de er villige til at betale for det. Hvad kan man ønske mere?« siger PR-manager Dominik Walser fra Tourismusverband Paznaun-Ischgl.

Hilton i gaden

»Ischgl er ikke St. Moritz, hvor mange af gæsterne er ekstremt velhavende, og hvor der også er et vist snobberi. Vores gæster har råd til at holde en skiferie med det hele. Der er mange nyrige, som godt kan lide at vise, at de har penge og gerne vil bruge dem. De er forholdsvis unge og vil bare have det sjovt,« fortæller Dominik Walser.

Paris Hilton gæster fra tid til anden Ischgl og lader sig fragte rundt i byen i det fashionable Hotel Madeleines limousine, der også bærer hendes navn på siden. Frk. Hilton er naturligvis inviteret, og det er ikke tilfældigt.

»Hun står for fest og farver, og det gør Ischgl også. Hav det sjovt og glem bekymringerne,« som PR-manageren udtrykker det.

Gennemsnitsgæsten spenderer da også uden bekymring omkring 1.200 kr. per døgn – ud over opholdet. Med 1,3 mio. overnatninger per vinter gør det Ischgl til Europas førende skisportsdestination målt på omsætning.

Ekstremt flotte og mondæne hoteller præger bybilledet, og hvis budgettet til overnatning er 500-700 kr. per nat, må man indstille sig på at bo længere væk i dalens mindre byer.

Udvikling i skibyen

Da den første kabelbane i 1960'erne blev etableret, levede alle byens beboere af landbrug. Siden blev turisterhvervet en større og større industri.

Kombinationen af et stort, varieret og krævende skiområde og muligheden for at stå på ski til Schweiz – Samnaun – har gjort området populært, og selskabet bag kabelbanen, Silvretta Seilbahn AG, har investerede massivt i forbedring af lifter og pister.

»Styrken har været, at den store indtjening er blevet geninvesteret i området. Alle aktionærer i selskabet er i dag velhaven-de, for Silvretta er et af de bedste liftselskaber i verden,« forklarer Dominik Walser.

Mens hotellerne er blevet stadig mere mondæne, og der er kommet flere stjerner på facaderne, har detailforretningerne også ændret udseende – ligesom vareudbuddet er blevet mere eksklusivt.

Designbutikker med mærker som Gucci, Armani, Dolce Gabana, Rolex, Richmond, Seven samt flere juvelerer – bl. a. Zegg & Cerlati – har fundet vej ind i bybilledet.

Men også i skiområdet er forplejningen helt i top. Flere nye gourmet-restauranter er kommet til de seneste år. I Alpenhaus på Idalp er indrettet en særlig VIP-lounge, hvor skigæsterne kan afføre sig det klamme skitøj, udskifte skistøvlerne med varme uldtøfler og i lækre lædersofaer nyde kaviar, hummer og chateaubriand.

Kun 300 personer har adgang til VIP-klubben. Medlemskabet har efter sigende kostet omkring 15.000 kr., hvortil kommer det årlige kontingent på godt 7.000 kr. Ud over skiterrænets med garanti fineste middage udløser det en række fordele som bl.a. sikkerhed for at få byens bedste indkvartering, speciel VIP-adgang til lifterne, så man kommer forrest i liftkøen – og en Porsche Cayenne stillet til rådighed under hele opholdet.

Pengene er store i Ischgl, og selv de mindste værtshuse kan være en million-forretning.

Store penge i det små

Bag det firestjernede hotel Trofana Royal med guldbelagt søjlepavillon over indkørslen gemmer sig Romantic Hütt'n Après Ski – en lille træhytte, som man næsten skal kende for at finde den.

Men tag ikke fejl. På dette lille undselige sted langes der mere champagne – altså i store flasker fra tre liter og opefter – over disken end noget andet sted i Østrig.

Loft og vægge er dekoreret med nogle af de flasker, som i de senere år er blevet ”halshugget” med sabel ude på træverandaen. Trofæerne er Laurent Perrier, Taittinger, Veuve Cliquot, Moët Chandon og Dom Pérignon. En seks liters Dom Perignon Methusalem koster ifølge champagne-kortet 4855 euro – eller godt 36.000 kr., men for det halve kan må købe en 15 liters gul enke – Veuve Cliquot Nebukadnezar.

Det er tidligt på eftermiddagen, da vi lægger turen forbi, og endnu er après-ski- stemningen lidt tam. Men hvem finder vi her? Gerhard, såmænd, som straks bestiller flere øl i baren, end han med rimelighed selv kan drikke.

Han er en ven af huset. Værterne er Toni og Alf. Deres smilende kontrafejer er at finde på talrige af de polaroidfotos, der hænger overalt i hytten som vidnesbyrd om mange års dans på bordene og arm i arm-fællessang.

Lænet ind over disken og med diskretion i stemmen erklærer Toni, at der i lokalet allerede findes flere velhavere og én, hvis skilsmisse for nylig kostede ham 500 mio. euro.

»Du vil aldrig kunne pege dem ud, for de ligner alle andre skiløbere. Men du kan se det på det, de drikker. Der er nogle, som får regninger på 5.000-6.000 euro for en aften her,« afslører Toni.

Dagen før solgte Toni og Alf tre seksliters champagneflasker og 11 magnum-flasker., som for den billigste Taittinger koster 140 euro. Barens største udstillingsflaske, en 30-liters Drappier, blev åbnet for flere år siden i forbindelse med et fødselsdagsarrangement. Indholdet svarede til 300 glas champagne. Ingen husker længere prisen, med den var ”teuer”.

»Folk har haft mange penge de senere år, og de vil gerne nyde det. Ud over at drikke noget meget eksklusivt er det jo også en sjov oplevelse at hugge proppen af en god champagne. Man viser, at man har penge og nyder livet. Ischgl er blevet synonymt med champagne,« fastslår Toni.

Anmeldelse: Pulversne på gletsjeren

14-10-2009: Sölden ligger højt og er et af de mest snesikre områder i Østrig. Den største gletsjer kan kun nås via en skummel skitunnel. Læs artikel

Nyhed: Skifolket har gode pister i sigte

09-02-2011: Masser af sne og kulde venter i den kommende uge skigale danskere både i nord og syd. Læs artikel

Nyhed: Skiweekend med gutterne

18-02-2010: Selv om man kun har tre skidage, kan man sagtens få en ordentlig én på opleveren i St. Anton. Læs artikel

Anmeldelse: En Ischgl med det hele

27-11-2009: Paznaundalens største skiområde, Ischgl, byder på suverænt skiløb - og masser af det. Læs artikel

Anmeldelse: Bunden er toppen

27-11-2009: Galtür i bunden af Paznaundalen har masser af plads og fantastiske pister. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste på rejser.guide.dk
Loading...