Find mere om:
Nyhed: Gys og grin i solskinsstaten | rejser.guide.dk

Nyhed: Gys og grin i solskinsstaten

Florida er mulighedernes ferieland for en børnefamilie. På vores rundrejse møder vi bl.a. alligatorer og vilde delfiner.

Far, mor. Skynd jer. Der er en kæmpe skildpadde ude i vandet.«

Børnenes ansigter lyser af begejstring. Den første feriedag er kun få timer gammel, og forventningerne om at møde spændende dyr bliver allerede indfriet. Vi skynder os hen til campingpladsens marina, hvor en gruppe mennesker står og kigger ned i vandet ved et fiskerensebord.

Og ganske rigtigt. En havskildpadde svømmer rundt på det lave vand og spiser de fiskerester, som en gruppe pelikaner har levnet. En lystfisker vurderer skildpadden til at være mindst 75 år gammel.

Den specielle natur og dyrelivet er det første, man imponeres over, når man kommer til Florida. Efter en overnatning i Miami er vi taget til Florida Keys. To timers kørsel, og millionbyen med de høje skyskrabere er skiftet ud med endeløse hvide strande, mangrovesumpe og palmer i tusindvis. Man fornemmer straks en snert af Caribien.

Florida Keys består af 45 broforbundne øer, som strækker sig ca. 170 km ud fra Floridas sydspids og har Atlanterhavet på den ene side og Den Mexicanske Golf på den anden. På grund af økædens krumme form kaldes den også ”alligatorhalen”. Flere gange har vi set advarselskilte med det glubske rovdyr, men endnu har vi ingen set.

Fra Caribien til sumpen

Vi nyder køreturen ned over de 43 broer til Key West, som er et fortræffeligt udflugtsmål. Der er få hundrede meter mellem byens seværdigheder, og vi får set meget af byen i løbet af en dag til fods. Her er flere museer, bl.a. forfatteren Ernest Hemingways hus og Mel Fisher Maritime Museum, hvor man kan studere skatte fundet i skibsvrag og det udstyr, som er blevet brugt til det. Gøglerierne på Mallory Square er en attraktion i sig selv, og flere timer går med at følge deres artisteri og indbyrdes kamp om publikum.

Vi kører tilbage ad US Highway 1 og svinger ind i Everglades. En køretur på blot tre timer - og alt er forandret. Caribien er blevet til sump.

Som alle andre steder i Florida må man slippe nogle dollars for at komme ind til særlige seværdigheder. Det gælder både attraktive strande og nationalparker.

Damen i lugen tager imod de syv dollars med ordene: »Take care out there!« Og knap er bommen gået op til det 5.000 kvadratkilometer store sumpområde, før vi må erkende, at her nok bør iagttages en højere grad af forsigtighed.

Advarselsskiltene med alligatorer optræder her langt hyppigere, og vejgrøfter og vandhuller er fyldt med de panserhudede rovdyr. Over en strækning på et par kilometer tæller vi 40-50 stk. De ligger bomstille og venter tålmodigt på, at et uheldigt byttedyr skal komme tæt nok på. Og haps.

Vi beslutter at lære lidt mere om de fascinerende skabninger og kører ind på en alligatorfarm, hvor vi får en støjende - og fugtig - sejltur ud i sumpen med propelbåd. Vores bådfører, Hank, har tillært sig en særlig teknik, så han kan svinge båden rundt om dens egen akse i fuld fart, hvilket giver en del sprøjt og kildren i maven. Blandt deltagerne er stemningen nok mere til sikker sejlads, omgivelserne taget i betragtning.

Bådene er fladbundede og kan sejle gennem rørsumpen uden at ødelægge vegetationen eller dyrelivet. Men på grund af de støjende motorer må de kun benyttes i afgrænsede områder. Trods larmen ser vi masser af fugle. En flok lammegribbe cirkler på himlen, og mellem sivene ser vi slangehalsfugle, skarver, hejrer, rørdrummer, ibisser, skestorke og skovstorke, som vader rundt på deres lange, tynde ben for at fange fisk.

Ofte ender de selv på menuen, når de kommer for tæt på en alligator.

Tilbage på farmen demonstrerer en hårdkogt cowboytype, hvordan man omgås alligatorer. Han hiver et hvæsende eksemplar op af et bassin - i halen - og sætter sig overskrævs på den lige bag hovedet. Alligatorens arrige hvæsen lyder, som når luft presses ud af en luftmadras.

»En alligator er dum. Men den er blændende dygtig til at spille død. Derfor bliver mange mennesker bidt,« forklarer han og sætter sin hage i spænd mod dyrets.

Er den mon død?

Efter lektionen drager vi videre ind i Everglades, som byder på vidt forskellige naturtyper, bl.a. urskov. Børnene er dog mest fascineret af alligatorerne, som kan betragtes fra hævede gangbroer. En enkelt gang træffer vi et noget indtørret eksemplar på en rasteplads - på den forkerte side af sikkerhedshegnet.

Vi er overbeviste om, at den er død, men ihukommende advarslen fra farmen skal ingen hen og tjekke. Og godt det samme. Da vi kommer forbi igen en halv time senere, har den flyttet sig.

Turen fortsætter vestpå til Den Mexicanske Golf og Sanibel Island, der bliver vores sidste stop med naturoplevelser. Sanibel er en lille ø, der er kendt for sit dyreliv, de smukke strande, men måske mest for sine konkylier og muslingskaller. Her er nemlig ingen rev, der kan knuse skallerne, så på den 19 km lange strand skulle man efter sigende kunne vade rundt i bunker af flotte muslingeskaller, konkylier og sneglehuse.

Vi ankommer dog hen på eftermiddagen, og da er de fleste skaller og konkylier væk. En times søgning giver en lille pose, med hvad ægte samlere nok vil kalde andensortering.

Tid til temaparker

Hidtil har naturen været attraktionen. Nu står den på temaparker, hvor Tampa og især Orlando har nogle af de mest bemærkelsesværdige. Legoland og Tivoli forekommer at være miniatureudgaver af de amerikanske parker, hvor alt bare er større, længere og vildere.

Ved Tampa besøger vi Bush Gardens, en forlystelsespark med en stor safaripark som omdrejningspunkt. Her kan man bl.a. køre med damptog ud over savannen og se de vilde dyr.

Det er bestemt en flot park, om end den virker lidt forældet og slidt, og højdepunktet er da også ubetinget den store rutsjebane med et lodret fald på 60 meter. Det tager måske kun nogle få sekunder, men føles som en evighed. Modsat mange andre forlystelser behøver man ikke prøve igen.

I Orlando har vi udvalgt Seaworld og Universal Studios. Standarden i disse to parker er noget højere og modsvarer bedre, at man ved billetlugen må punge ud med godt 2.000 kr. for en familie på fem.

Delfinerne er højdepunktet

De store shows i Seaworld er fantastiske. Selv om spækhuggeren Shamu er det store trækplaster, er spækhuggershowet slet ikke det bedste. Et imponerende delfinshow akkompagneret af klassisk musik er absolut besøgets højdepunkt, og i forhold til delfinerne kan de store ”dræberhvaler” faktisk ikke ret meget ud over at lave nogle imponerende sprøjt, så folk helt op til 10. række bliver drivvåde.

Et lille, men meget specielt show med hunde, katte, grise, oddere osv. fik for alvor latteren frem. Der er fart over feltet, timingen er perfekt, og som altid i USA er der happy end. Egentlig er showet for mindre børn, men faktisk morer de voksne sig lige så meget.

Praktisk påklædning og godt fodtøj må kraftigt anbefales. Man tilbagelægger mange flere kilometer, end man tror, på turen rundt i parkerne. Trods lidt træthed i benene tager vi næste dag i Universal Studios.

Her begynder vi tilfældigvis dagen med et af højdepunkterne - en firedimensionel Terminator-oplevelse, hvor jagten foregår på tre imponerende 3D-lærreder samt inde i teatret, hvor rigtige skuespillere kører rundt på motorcykel blandt publikum.

Men også en simuleret rutsjebanetur i Simpson-tegneserieverdenen er en fantastisk oplevelse. Til trods for at man højst bevæger sig et par meter op og ned, er bevægelsernes samspil med filmen på halvkuglelærredet så gennemført, at det stærkt må frarådes at spise lige inden biografturen.

En tur i rumfærgen

En times kørsel fra Orlando ligger Kennedy Space Center ud til atlanterhavskysten. Vi finder en campingplads ved Indian River 10 km fra centret og slår lejr for natten. Under løbeturen næste morgen får vi øje på en gruppe delfiner. Jagten på fisk bringer dem helt tæt på flodbredden. De ænser os ikke, og i 15 minutter kan vi beundre en af naturens smukke skabninger på helt nær hold - uden at skulle betale for det.

Efter morgenmaden kører vi ud ad tangen til Cape Canaveral og ankommer midt på formiddagen. Alligevel kan vi parkere lige foran hovedindgangen. Under besøget i de to foregående parker måtte vi påregne et kvarters transporttid i shuttlebus eller tog fra parkeringsområdet til parkindgangen. Billetprisen er omkring det halve af temaparkernes, men området har også mere karakter af et museum.

Vi ser udstillingerne med de gamle måneraketter og kommer ind i en moderne rumfærge. Børnene er begejstrede. Shuttlebusser kører gæsterne rundt på det enorme område, og vi ser en rumfærge, som står klar til opsendelse på det yderste af tangen. Vi må dog se til på afstand fra et udsigtstårn.

Centrets største attraktion er de imponerende raketter og den enorme Apollo-raket, som ligger i en udstillingshal. Vi føler os dog tilbage i temaparkerne, da vi prøver en simuleret opsendelse med en rumfærge. En helt speciel oplevelse. Astronauter skal have udtalt, at simulatoren er mere virkelig end den simulator, som de selv træner i.

Opsendelsen er både rystende og larmende. Samtidig giver den et indtryk af de g-påvirkninger, som astronauter udsættes for. Det store øjeblik indtræffer efter 10 minutters flyvning, da lastrummets luge åbner sig og åbenbarer den blå planet under os. Vi er nu langt ude over Atlanten, og Florida er på størrelse med en tommelfinger.

En sjov tanke, at denne lille appendiks til USA indeholder så store og forskelligartede oplevelser. Vi giver thumbs up til den amerikanske solskinsstat.

Læs også: 43 broer på stribe til Key West

Rejsen til Florida

Flyrejser fra København, Billund eller Hamborg til Miami kræver mindst en mellemlanding.

Flere danske rejsebureauer sælger rejser til Florida - f.eks. FDM Travel, My Planet, Team Benns og Star Tour. Vi købte en pakkerejse hos My Planet, som inkluderede flyrejsen tur/retur København-Miami via London, motorhome med diverse pakker, første overnatning, forsikringer osv.

Klima

Generelt er klimaet i Florida meget behageligt i store dele af året. Højsæsonen er fra december til april, da også priserne på overnatning er højest.

Der er varmest om sommeren med temperaturer helt op til 35 grader i august. Dagtemperaturerne i januar ligger omkring 20-25 grader, men det kan blive koldere i korte perioder.

Efteråret er lidt mere risikabelt, idet orkansæsonen er på sit højeste fra august til oktober. Der går dog ofte flere år, uden at Florida rammes af en tropisk orkan.

3 gode og 3 dårlige ting ved rejsen

+ Attraktioner og seværdigheder ligger tæt.

+ Dejligt klima året rundt.

+ Florida er meget børnevenligt.

- Florida er et temmelig dyrt feriemål.

- Svært at finde sund mad.

- Jetlag kan præge de første dage efter ud- og hjemrejse.

Nyhed: BREVKASSEN

28-10-2009: Storfamilie i Harzen ?I forbindelse med efterårsferien havde vi tænkt os at invitere vores traveglade børn og børnebørn til Harzen. Vi bliver cirka 15 personer. Vi vil gerne leje en hytte, men kan ikke se, hvor det kan lade sig gøre. Kan du hjælpe? Læs artikel

Anmeldelse: Mægtige Yosemite

20-10-2009: En af USA's mest spektakulære nationalparker ligger i rimelig køreafstand fra fra San Francisco Læs artikel

Nyhed: En fornemmelse af torden

07-01-2010: Først kan man mærke dem. Så kan man høre dem. Og endelig kan man med det blotte øje se ca. 1.500 bøfler blive drevet ind i folden af cowboys på heste og i pickup-trucks. Læs artikel

Anmeldelse: Fem højdepunkter

06-11-2009: 14 dages rundrejse i det vestlige USA byder på masser af oplevelser. Afstandene er store, så det anbefales, at man ikke er for ambitiøs, når turen planlægges. Vi kørte 2.700 km på to uger, og det var passende. Her er fem af turens højdepunkter. Læs artikel

Guide: Nordisland

06-11-2009: Det direkte fly fra København til Islands næststørste by, Akureyri, som ligger på nordkysten, giver nye muligheder for at opleve de mindre kendte dele af sagaøens storslåede natur. Og heroppe tæt på Polarcirklen er sommerdagene næsten uendelige og turisterne få. Læs artikel