Find mere om:
Eventyr på motorcykel | rejser.guide.dk

Eventyr på motorcykel

Explorers tohjulede medarbejder har kløvet Tyskland på langs for at opleve Østrigs sagnomspundne alpeveje, den maleriske natur og de charmerende små bjergbyer.

Til hverdag er de fleste voksne danskere beskyttet af ca. halvandet tons stål og talrige luftpuder, når de begiver sig ud i trafikken. Men stadigt flere søger eventyret og friheden på to motoriserede hjul, kun beskyttet af nogle få millimeter oksehud eller tekstil.

En lille håndfuld hjemlige mc-rejsearrangører har set behovet for ekstra udfordringer og tilbyder programmer spækket med spændende rejsemål til den helt almindelige motorcyklist: Fra ekstravagante eventyrrejser på tværs af USA - ad Route 66 på ryggen af en lejet Harley-Davidson - til saga-rejser på Færøerne og mere jordnære eventyr.

Explorer valgte en overskuelig ugerejse til Østrig med Motour.dk, som på papiret må tiltale enhver med blot lidt højoktan i årerne. Udgangspunktet var det lille område Wildschönau blot 40 km inde i Østrig, hvorfra man på dagture kan nå bl.a. nazilederen Adolf Hitlers ”Ørneborgen” og gletsjeren Grossglockner Hochalpenstrasse.

De magelige vælger at få motorcyklen med tog et stykke af vejen, fra Hamburg til München, for ca. 3.500 kr. retur. De hårdhudede - eller økonomisk orienterede - kører selv de godt 1.200 km fra Danmark. Morgenavisen Jyllands-Postens udsendte kørte hele vejen med en overnatning på hotel ud og hjem.

Ferievirvar på E45

Allerede kort efter den tyske grænse udspiller det kendte ferievirvar sig på E45: Tyskerne dribler behændigt deres tunede Mercedes'er ud og ind mellem kørebanerne, mens f.eks. de trafikalt underkuede svenskere, der er vant til at betale en ødegård i bøde for en minimal hastighedsoverskridelse, tydeligvis er på udebane. Hvis en svensk familiefar drister sig til at blinke familiens velfriserede Audi A4 ud i overhalingsbanen, får han typisk et hvast blik af fruen ved siden af, og børnene holder skræmte op med at lege med de politisk korrekte træklodser på bagsædet.

Som kontrast bekræfter danskerne endnu engang deres status som Europas muligvis ringeste bilister. Overhalinger sker helst uden at orientere sig bagud. Og når de 130 km/t er nået i overhalingsbanen, flytter danskerne sig meget nødigt. Gad vide, hvilken paragraf i færdselsloven der får danskere til at tro, at de ejer ethvert stykke asfalt, som de forvilder sig ind på?

Hyggeligt hotel

Nå, jeg har andet at bekymre mig om. Der er 880 km fra min bopæl til mellemovernatningen. Takket være en fin logistisk indsats fra rejsearrangørens side går det overskueligt ligeud de første 700 km. Næste frakørsel igen er efter 135 km, og der er kun et par sving mere, før Hotel Storch i byen Schlüsselfeld endelig viser sig.

Det er et hyggeligt lille hotel med 20 værelser og egen mc-parkeringskælder. På værelset tænder jeg for tv'et, hvor en velkonserveret kvinde i fyrrerne, iført en stramtsiddende, kanariegul kjole, synger en sydtysk schlager: ”Nur die Liebe zählt”. Det minder mig om en ildevarslende ting - jeg håber, at jeg snart får følelsen tilbage i de ædlere dele efter rigtig mange timer i sadlen. Jeg slukker for kanariefuglen med fjernbetjeningen. Og mens jeg sæber mig ind under bruseren, får jeg ubehagelige associationer til diverse NASA-køretøjer, der forgæves søger efter liv på Mars.

Kuperet landskab

Klokken seks søndag morgen bimler flere end 100 klokkeslag fra den lokale kirke som for at fortælle mig, at jeg ikke kommer sovende til Østrig. Forude venter 346 km til destinationen.

80 km efter start er en kvinde kommet galt af sted i en Opel Vectra stationcar. Kølerhjelmen er krøllet som en harmonika, og politiet har spærret højre kørebane. Jeg benytter køen til at stå op i fodhvilerne og få blodomløbet i gang igen.

Senere fortæller en række hastighedstavler, at 120 km/t er højest tilladte hastighed. Men vi er i Porsche-land, så alle kører 160 km/t- undtagen bilister med campingvogn, der nøjes med de 120 km/t. Pludselig er jeg i Kufstein, og vupti: Foran ligger et kuperet bjerglandskab, som om en kæmpemuldvarp har hærget landskabet. Jeg er i det forjættede land, nærmere betegnet kommunen Wildschönau med omkring 4.200 fastboende sjæle.

Første køredag er mandag. Skyerne hænger tungt som et gigantisk, vådt vattæppe over dalen. Et vattæppe, som en imaginær kæmpehånd vrider ubarmhjertigt i timevis. De 45 sjaskvåde motorcyklister fordelt på 29 motorcykler kæmper sig imidlertid ufortrødent rundt i de glatte hårnålesving efter to rutinerede guider.

Hovedparten af motorcyklerne er store touring-maskiner som BMW GS 1200, Suzuki V-Strom og Honda ST 1100 eller velvoksne sportsmaskiner a la Honda Blackbird og Suzuki GSX-R1000. Men 500 ccm motorstørrelse er i praksis nok, da hastigheden sjældent kommer over 100 km/t, når der køres i grupper. Og en kingsize touringcykel med indbygget garderobeskab og kaffemaskine kræver, at man holder tungen lige i hjelmen i de kringlede serpentinersving i Wildschönau.

Heldagstur til Grossglockner

De næste dage klarer vejret op, og kolonnekørslen begynder at sidde på rygmarven. Sving efter sving tages i stadigt højere tempo og med stadigt større selvsikkerhed. Det er næsten, som om vi har fået et køreteknisk kursus med oven i de køremæssige oplevelser.

Vi kører talrige ruter med turistbesøg indimellem - de udgør en behagelig variation i den aktive ferie. Kørselsmæssigt er heldagsturen sidst på ugen til Grossglockner-gletsjeren i 2.500 meters højde nok turens højdepunkt.

Pragtfulde sving ledsages af en bjergtagende udsigt. Og selve gletsjeren på toppen med de beskedne rester af sne får os alle til at tænke på effekten af klimaforandringer.

Nogle af os får lyst til at trille ned ad bjerget i frigear for at undgå yderligere luftforurening. Men snart overvinder kørelysten den dårlige samvittighed, og vi giver den hurtigt gas ned ad bjergskråningerne.

Klar til næste tur

Ugen er alt for kort. Og pludselig er det hjemrejsedag - undtagen for nogle få, der tager videre til Dolomitterne i Italien.

Alle er enige om, at vi både har haft de forventede, unikke mc-køreoplevelser og et hyggeligt socialt samvær om aftenen med ligesindede med masser af røverhistorier og motorcykelsnak. Og rundt omkring i krogene snakker rejsedeltagerne om kommende rejseprojekter. Måske Rusland næste år?

Det bliver i hvert fald ikke sidste gang, er vi enige om. Vi vil på flere mc-eventyr.

Læs også: Wildschönau - fuld af charme

Nyttige papirer og udstyr

  • Det røde/grønne forsikringsbevis.
  • Original registreringsattest.
  • Gps, med strømtilførsel fra motorcyklen.
  • Låsewire til hjelmen.
  • Ekstra nærlyspære, blinkpærer og motorolie.
  • Antidugvisir til styrthjelmen.
  • Gul sikkerhedsvest.
  • Kædespray.
  • Dæktrykmåler.
  • Ørepropper til at beskytte ørerne mod vindsus og støj.
  • Svedtransporterende cykelbukser/løbetights.
  • Fastmonterede bagagetasker eller blød, vandtæt taske.
  • En lille plade til støttebenet ved parkering på grus og jord.
  • Et lille sortiment af strips, elastikker, plastposer og bagageremme.
  • Besøg evt. de tyske motorcykelbutikker Polo og Louis i Rosenheim, kun 65 km nord for Wildschönau. Her kan man få alt fra kædespray og regnsæt til lækre skindjakker og støvler - oftest en del billigere end i Danmark. Et sikkert tip er en Airhawk, en pude med luftkamre til at beskytte bagdelen mod strabadserne efter de mange kilometer. Pris ca. 800 kr. uanset størrelse. Jeg købte én, og havde stor glæde af den hjemad.

Husk at tjekke

  • at der er nok mønster på dækkene, og at de ikke er for gamle.
  • at kæden er velsmurt og stram.
  • belægning på bremseklodser og skiver.
  • bremsevæsken, så den ikke koger ved bjergkørsel.
  • oliestanden på motoren.
  • at kablerne er velsmurte.
  • at db-killeren er monteret, hvis udstødningen er uoriginal.
  • at der er ikke er løse genstande og skruer.

Rejsen dertil

  • Afstanden fra Danmark til Wildschönau er ca. 3.500 km. Benzinen er normalt lidt billigere i Tyskland end i Danmark - og yderligere lidt billigere i Østrig.
  • Det koster ca. 3.500 kr. at få sin motorcykel med toget fra Hamburg til München tur/retur.
  • Et ophold med Motour.dk på Gasthof Schneerose i Wildschönau, morgenmad og aftensmad på hotellet samt de fleste guidede ture i området koster 3.495 kr. Tillæg for enkeltværelse er 1.000 kr. Dertil kommer nogle få hundrede kroner til særlige begivenheder som snapsesmagning og evt. motorvejsafgift i Østrig.
  • En mellemovernatning i Sydtyskland på vej til og fra Østrig kan tilkøbes for ca. 550 kr. Tillæg for enkelværelse 250 kr.

Morgenavisen Jyllands-Postens rejse til Østrig var arrangeret i samarbejde med Motour.dk.

3 gode og dårlige ting ved rejsen

Plus:

  • Dine køreevner er sikkert en del bedre efter turen.
  • Muligheden for at shoppe godt og billigt mc-udstys undervejs.
  • Mc-rejsende er typisk en homogen flok mellem 40 og 60 år med meget at snakke om.

Minus:

  • Den første dag gik en del af tiden (nødvendigvis) med at lære at køre i kolonne.
  • At kombinere mc-kørsel i fuld udrustning og turistbesøg er ofte varmt.
  • Vejret var gunstigt. Det regnede ofte.

Danske mc-rejsearrangører

Nyhed: Rejsetrend: Med kæresten i høet

04-09-2009: Hø er ikke bare komad, men perfekt til tider med smalhals i turistindustrien. Hø-hoteller vinder frem i Tyskland, Østrig og Schweiz. Læs artikel

Guide til overnatning med campingvognen i Tyskland, Østrig og Italien

31-05-2016: På ferieturene sydpå var det for år tilbage helt naturligt at overnatte i campingvognen på de tyske rastepladser, men i dag er der på mange af strækningerne så stor trængsel, at det i højsæsonen kan være vanskeligt at finde et sted at skrue støttebenene ned. Som alternativ kan man vælge en af de mange campingpladser, der ligger praktisk i forhold til motorvej og afkørsler hele vejen ned gennem Europa. Læs artikel

Guide: Kvindelig øl-elsker: Her skal du væde ganen i Europa

27-08-2014: Europæiske beværtninger bobler af den kreativitet, som de senere års mikrobryggeri-bølge har sluppet løs. Anne-Mette Meyer Pedersen fra Danske Ølentusiaster guider til rauchbier i Midttyskland og mørke dråber i Dublin. Læs artikel

Guide: Fem vinterdestinationer til bryllupsrejsen

09-12-2013: Her får I romantik trods kuldegrader. Læs artikel

Guide: Tre særprægede hoteller

15-05-2012: Blandt verdens mest særprægede steder at overnatte er et betonrør i Østrig. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste på rejser.guide.dk
Loading...