Find mere om:
Guide til Maltas historie og arkitektur | rejser.guide.dk

Guide til Maltas historie og arkitektur

Med en historie, der har efterladt sig arkitektoniske landemærker fra 4000 år før vor tidsregning, er en rejse til Malta ikke bare en gennemgang af gamle bygninger, det er en historie om et omtumlet land, der byder på både sørøvere, tempelriddere og imperiernes kamp.

Vi står i lufthavnens ventelokale og venter på at boarde flyet. Vi er omkring 200 mennesker, der forlader Kastrups solbeskinnede lufthavn for at sætte kursen sydover mod Malta. Jeg og min rejsemakker kigger os spændt omkring.

Imellem de fremmødte er vores gruppe på 16 mennesker, som vi skal tilbringe den næste uge med. Vi kender dem ikke endnu, men sammen skal vi med en dansktalende guide og ditto arkitekt udforske den omtumlede historie, som Malta har at byde på – landet, som kun er 90 kvadratkilometer stort, men som i løbet af verdenshistorien har været under både fønikisk, arabisk, normannisk og britisk herredømme, og derfor gentagende gange været centrum for flere voldsomme belejringer. Malta er som et smukt udendørs museum med et behageligt subtropisk klima, og efter små tre timers flyvning kan vi sætte vores fødder på jorden i et af Europas mindste lande – kun halvt så stort som Bornholm – klar til en lærerig ferie i smukke omgivelser.

En patineret verden

Efter en lille rejse tværs over Europa ender vi i feriebyen Mellieha på det nordlige Malta, hvor vi skal bo. Her møder vi vores søde gruppe og får et lille lynkursus i arkitektur, så vi er godt rustet til vores arkitektur- og historieuge.

»Arkitektur er at gøre naturen beboelig. Det handler om skønhed, form og funktion,« forklarer arkitekten Lisbet Snoager os.B97389996Z.1_20131024202055_000+GU67UULM.1-0.jpg

Hun skal følge os rundt hele ugen og gøre gruppen kollektivt klogere på den maltesiske arkitektur.

Herefter bliver vi indkvarteret i vores feriehuse, der er lavet af de gule kalksten, der indtil for ganske nylig var det eneste byggemateriale på øen, og derfor er hele Malta er nærmest bygget af de gule kalksten, som med tiden har fået en sort farve takket være algeangreb.

»Nogle synes, det er grimt – andre kalder det patina,« siger Lisbet Snoager.

Og begge sider kan forsvares. For selv om de sorte algeaftryk på de smukke bygninger ikke er det kønneste, giver de alligevel et charmerende indtryk af byens langstrakte historie.

For Malta rummer utroligt mange bygninger og historier helt fra den yngre stenalder. Vores temarejse fokuserer dog på arkitektur fra middelalderen og frem til i dag.

Lille by – stor historie

Et af vores første stoppesteder er Mdina, som er en af verdens bedst bevarede middelalderbyer, og som stadigvæk huser nogle af landets fineste adelige i de små og store paladser, man kan nyde overalt i den lille by.

En by, der er så lille og snirklet udformet, at kun de lokale må køre bil her. Selve byen er anlagt for mere end 5.000 år siden og fungerede helt frem til år 1530 som hovedstad for det lille land. Her kan man nyde en gåtur ved bymuren, der blev bygget af fønikerne omkring 1000 før vor tidsregning, der omslutter byen som et symbol på både de krige og magtskifte, som Malta har været ude for.

Også byens navn bærer præg af Maltas omskiftelige historie. Oprindeligt kaldte fønikerne byen Malet, hvilket betyder beskyttet område. Senere kaldte grækerne byen for Melita, hvilket betyder honning, og romerne kaldte den for Citta Vecchia, den gamle by. Navnet Mdina fik byen først, da araberne indtog øen i år 870.

Oprindeligt var Mdina og nabo Rabat en og samme by, men da araberne overtog stedet, delte de den i to af forsvarsmæssige årsager, og på den måde opstod Rabat. Ud over denne opdeling er der ikke sket store ændringer i byens struktur i mere end 1000 år.

Fortidens EU

I 1090 befriede sørøveren og normannerkongen Roger øen fra araberne og byggede en katedral på stedet, hvor apostlen Paulus i sin tid blev budt velkommen og døbt af byens daværende guvernør, Publicus.

St. Pauls Katedralen, som den hedder, blev ødelagt af et jordskælv i 1693, men bygningen, der er tegnet i barok-stil af arkitekten Lorenzo Gafa, blev genopbygget.

I dag står den som et tegn på en af Maltas mest velhavende periode, hvilket resulterede i en overdådig katedral.

Efter en nats hårdt tiltrængt søvn og en lærerig bustur med vores gruppe, ankommer vi til Vittoriosa, som Johanniter-ridderne udbyggede fra en lille havneby i 1530, da den velhavende orden kom til Malta. Byen blev udbygget og gjort til hovedstad på øen. Selv om ridderne var munke, havde de et militært udgangspunkt, hvilket til stadighed afspejler sig i den arkitektur, der er at finde i byen.

De boede nemlig ikke i klostre, men i prangende herberger, hvor hver af de syv europæiske ordner havde hver sit herberg, som de fik bygget på ganske få år. Derudover byggede de også kirker, stormesterens palads og et hospital. I 1565 blev Vittoriosa belejret af styrker fra Osmannerriget, men efter fire måneders blodbad opgav tyrkerne deres forehavende. Det gav efterfølgende byen sit navn Citta Vittoriosa – den sejrrige by. 1571 blev den opgivet som hovedsæde for ridderne, som efter belejringen ønskede at finde et mere sikkert sted og derfor grundlagde øens nuværende hovedstad, Valleta, på den anden side af havnen.

En tur på havet

Vandet har generelt spillet en stor rolle i den maltesiske historie, og derfor er det også helt oplagt, at vores gruppe skal på havnerundfart i små både, der til forveksling ligner de gondoler, der sejler rundt i Venedig.

Det er en stor oplevelse at se de gamle fæstningsværker fra vandet, hvor de gullige kalksten på smukkeste vis oplyses af det varme lys og giver følelsen af den sydlandske stemning, som Middelhavet er så kendt for.

Efter vores opkvikkende sejltur sætter vi kursen mod Inkvisitorens palads. Vittoriosa blev, efter ridderne havde forladt byen, nemlig hovedsæde for biskoppen og inkvisitionen, som fik overladt et domhus, som ridderne havde bygget i 1535.

Hele 63 inkvisitorer nåede Malta at have på 237 år, og i huset kan man se alt fra torturinstrumenter og fangekældre, til inkvisitorens luksuriøse lejlighed og alter.

Magten eller mennesket

Vores tur gennem den maltesiske arkitektur og historie bringer os også til hovedstaden, Valleta, som egentlig skulle have været en simpel, stærk militærby, men som på grund af riddernes velstand endte som en af de mest overdådige barokbyer i Europa. Byen har fungeret som et stort legerum for magtfulde mennesker, der har fastslået deres indflydelse igennem imponerende bygninger og smukke kunstskatte.

B97389996Z.1_20131024202055_000+G707URAH.1-0.jpgGår man gennem Valletas gader, vil man lægge mærke til de flade trapper, der ses overalt i de stejle gader. Forklaringen på deres udformning gemmer på en sjov detalje – trinnene er så flade her, så de gamle riddere nemmere kunne gå på dem i deres rustninger. Generelt står det hurtigt klart, at byen er bygget med et militært formål; alle gader er anlagt efter et gittersystem og byens udformning er skabt til at kunne forsvare den mod både tyrkere og pirater. Det tog kun fem år at bygge hele byen, og den fremstår stadigvæk med intakte herberger, kirker og smukke paladser, alt skabt i barokkens storhedstid.

Et moderne mirakel

Man finder ikke kun spændende historier om fortidens riddere og sørøvere på Malta. Den lidt nyere historie har også sat sit præg på øens arkitektur. Briterne, der tog herredømmet over øen i 1800, efter Napoleon havde haft magten i små to år, ønskede også at sætte deres præg på den maltesiske arkitektur. Hvilket de gjorde gennem en række nyklassicistiske bygningsværker, heriblandt domkirken i Mosta med Europas tredjestørste kuppel. Her svinger vores bus forbi på sjettedagen, så vi kan få et indblik i et af Maltas største nutidige mirakler.

Malta blev et omdrejningspunkt under Anden Verdenskrig på grund af den tætte placering på Italien. Derfor kæmpede England og Italien om herredømmet over den lille ø, der som følge blev et oplagt bombemål, og det var netop under et af disse bombardementer, at domkirken St. Mary oplevede et mirakel. Ikke mindre end 300 mennesker var samlet i kirken, da den blev ramt af tre bomber, der var tiltænkt en nærliggende flyveplads.

To af bomberne kurede ned af siderne på taget og landede på pladsen uden at eksplodere. Den tredje bombe gik gennem taget, ramte stengulvet i domkirken og kurede flere meter, før den lå stille – uden at eksplodere, vel at mærke, og uden at nogen kom noget til.

Den store bombe er stadig udstillet i kirken, og flere i vores turgruppe rammes af kollektiv ærefrygt, mens historien fortælles af vores dygtige guide under den store kuple, der faktisk kun er en smule mindre end Peterskirkens i Rom.

Grundet det heftige bombardement, som øen blev udsat for, modtog den maltesiske befolkning den fornemme orden Georgkorset fra den engelske konge, Georg 6. Korset er senere sat ind i Maltas nationalflag.

Som vi bevæger os mod rejsens afslutning, er vi blevet en del klogere på både den maltesiske arkitektur og historie, men også på hinanden, så den sidste aften bruger vi sammen, hvor der udveksles mail-adresser, drikkes rødvin og nydes lækker maltesisk mad i lange baner.

Smag på Sicilien

Tre råd til rejsen

  • Ud over den fantastiske maltesiske arkitektur har øen en del goder at byde på. For eksempel finder du Maltas ubetinget bedste kage hos Fontanelle Tea Garden, som kan findes på Bastion Street i Mdina.
  • Det store søndagsmarked i Marsaxlokk er et besøg værd. Her kan du både finde frisk frugt, solmodne grøntsager og bunkevis af friskfangede fisk, som sælges på havnen mellem de pastelfarvede huse og kulørte både.
  • Sidst, men ikke mindstm skal muligheden for dykning nævnes. Havet på Malta er klart, sigtbarheden op til 30 meter og med mulighed for både hule-, grotte- og vragdykning.

Malta og øens arkitektur

  • Øriget består af tre beboede øer: Malta, Gozo og Comino. Malta har omkring 400.000 indbyggere.
  • Det samlede areal er kun halvt så stort som Bornholm, hvilket gør Malta til et verdens tættest befolkede lande.
  • Malta blev selvstændigt den 21. september 1964 efter at have været under Storbritanniens styre i 174 år. I 1974 fik Malta sin fuldstændige uafhængighed og blev en republik. I 2004 blev landet optaget i EU.

Program og pris:

  • Folkeferie.dk arrangerer arkitektur- og historierejser til øen. Turen ledes af arkitekt Lisbet Snoager Sloth, der til daglig rådgiver om byggeri, planlægning og byforbedring, som også står bag bogen ”Huse på Malta”, der fortæller om arkitekturens udvikling på middelhavsøerne. Hun fortæller med stor kærlighed om Maltas bygningstradition og om, hvordan den er påvirket af øgruppens begivenhedsrige historie.
  • Derudover ledes turen af den danske guide Mia Vella, som er bosiddende på Malta og maltesisk gift. Hun krydrer turen sin store viden om Maltas historie, personlige anekdoter og lokale detaljer fra dagligdagen på Malta.
  • Arkitektur- og historierejsen med Dansk Folkeferie koster 7.399 kr. pr. person, hvis I rejser to sammen. I prisen indgår flybilletter, transfer, syv nætter i eget feriehus, to morgenmadsbuffeter, fire frokoster, to middage og fire dagsudflugter.
  • Læs mere på: www.folkeferie.dk

Rejsen dertil

  • Du kan rejse med fly til Malta fra både Billund og København, og der er en del afgange – især i sommerhalvåret. Så er du fleksibel med afrejsedatoer, er det ikke svært at finde billigere flybilletter.
  • Malta har én lufthavn, der ligger i Luqa syd for Valletta, men heldigvis er øen så lille, at du maks. er 1,5 times kørsel fra dit hotel, når du lander.

Jyllands-Posten var inviteret af Folkeferie.dk

Guide til en cykeltur langs Storåen fra Kærshoved til Kytterup

28-06-2016: Ved Storåen kan man se Danmarks største spinderok, drikke uldent øl, beundre et lille tempel, kigge på en storforbryder, hilse på en rasende dyr kvinde, trykke Guds Hånd samt besøge et observatorium. Læs artikel

Guide: På (ud)dannelsesrejse med højskolernes rejsekurser

17-05-2016: På højskolernes rejsekurser mødes uddannelse og rejse i en fælles disciplin. Her handler det nemlig om at få en velinformeret oplevelse af destinationen både før og under rejsen, så kursisterne kan låse op for alle rejsemålets hemmeligheder. Læs artikel

Guide til en kulturoplevelse i svenske Karlskrona

06-02-2016: Gå på opdagelse i en ubåd, besøg Sveriges største trækirke, se den charmerende bydel og træd ind i Stortorgets mylder. Karlskrona er en flådeby bygget på en række øer i den svenske skærgård, og landets maritime historie spiller en vigtig rolle for byen. Læs artikel

Guide til silkevejens rute i Usbekistan

13-01-2016: Den gamle silkevej fra Kina til Europa skabte handelsbyer i Centralasien med en overdådig arkitektur. Den individuelle rejse bringer os tæt på mennesker, mad, kultur og religion i et spændende land. Læs artikel

Guide til samekulturen i norske Versterålen

30-12-2015: Hos Inga Sami Siida i Vesterålen kan gæsterne få et indblik i den samiske kultur, som man ikke kan læse sig til i bøger. Her bliver man indført i samekulturens autentiske rammer og kommer helt tæt på rensdyrene. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste på rejser.guide.dk
Loading...