Find mere om:
Med på de nye rejsetrends i 2016 | rejser.guide.dk

Med på de nye rejsetrends i 2016

Hvis du er helt fremme i rejse-skoene, booker du en sovesofa i et endnu ukendt hjørne af en storby hos en familie, der introducerer dig til det lokale galleri rundt om hjørnet.

Som det er med mode, musik og boligindretning, står rejsevaner aldrig stille: Nye destinationer og måder at planlægge på er en del af vores livsstil, og den teknologiske udvikling skaber konstant nye muligheder. Analysefirmaet Euromonitor International tager løbende temperaturen på rejselivet og præsenterer den nyeste udvikling på den internationale rejsemesse World Travel Mart i London hvert efterår. Her er et par af de dominerende trends for 2016.

Det her sted er for kendt til mig

Det kan godt være, at du ikke er for kendt til det dér sted. Men når dit lille hyggelige torv i Paris også fylder på vennernes Facebook-profil, så er det allerede for kendt til dig.

En moderne rejsende anno 2016 er nemlig på jagt efter det friskeste græs derude – også selv om det ikke er særlig attraktive områder af byen i traditionel forstand. Det lokale liv skal dominere. Autentisk er nøgleordet. Så pyt med, om det er for pænt og kedeligt eller grimt med graffiti og grum byggestil.

Kædehotellerne går således svære tider i møde, for der gives køb på trygheden ved det velkendte. Nu er det småhoteller med karakter i områder med lokale fremfor turister, der hitter. Lige fra eksklusive eller cool boutiquehoteller til billige hostels, der markedsføres som trendy og mange gange tilbyder sjovt ophold i fin kvalitet til prisen. Det kunne eksempelvis være Generator Hostels i europæiske storbyer som Venedig, Rom, Berlin og Dublin.

På lavprishotellet Qbic i London og Amsterdam, hvor man checker ind ved en computer i en trækasse på væggen og selv henter sin kaffe, er ledelsen overrasket over, at også erhvervslivet har taget hotellet til sig. For også businessrejsende er trætte af hoteller uden særpræg. De vil hellere bo billigt og godt med en broget flok i et lokalområde af byen end dyrt og kedeligt. Så længe sengen og badeværelset er i orden.

I Amsterdam opmuntrer og støtter man fra bystyrets side ligefrem hotelåbninger udenfor mainstream-områderne, for ved at reagere positivt på den nye rejsetrend forebygger man samtidig, at den traditionelle bymidte drukner i turister. Hvilket desværre er en bivirkning ved vores stigende rejselyst.

Julen er mulighedernes tid

Karin Gert Nielsen, direktør for Atlantic Link, nævner bl.a. Los Angeles som et rejsemål, hvor turismen træder nye stier:

»Downtown Los Angeles er ikke til at kende, hvis man ikke har været i LA for nylig. Det dystre område, hvor ingen turister vovede sig ind, er blevet rigtig boutique, smart og indbydende. Men nu er det snart så mondænt, at de ægte hippe flytter videre til St. Monica, der bl.a. har en hel gade med vegan-restauranter – det siger jo alt,« fortæller Karin og tilføjer, at i New York forlader trendsetterne selv de hotteste små kvarterer på Manhattan og tager over broerne til Brooklyn og Queens.

Også Bronx, hvor hiphoppen stammer fra, er cool. Her kan man tage rundt til skumle klubber sammen med en gammel rapper, høre om hiphop-miljøet og få udpeget originale steder, mens de andre står i kø inde ved Empire State Building eller tager selfies på Times Square.

Danskere tager det afslappet

Jette Ward fra VisitBritain har erfaringer med danskerne og vores appetit på ukendte rejsemarker.

»Danske rejsende har generelt altid taget ret afslappet på rejseplanlægning, og mange arrangerer knapt hotel eller billetter på forhånd: "Skidt, det finder vi ud af, når vi kommer derover. Vi reserverer bare hotel første nat, og så tager vi den derfra," er en holdning, der er blevet mere udpræget i takt med, at mulighederne for at arrangere i sidste øjeblik vokser. Vi har i høj grad taget Airbnb til os på det engelske marked, for vi kan lide at spare og synes, det er sjovt at bo lokalt. Ikke kun unge rygsækrejsende, men også familier,« fortæller Jette Ward.

På hotelfronten er det karakteristisk, at hippe boutiquehoteller popper op - også i mindre etablerede områder af London - og bliver stadig mere efterspurgte på bekostning af neutrale kædehoteller. Men prisen er typisk i den høje ende:

»Mange danskere besøger hotellerne for en drink eller til te, for at opleve hotellet, uden det koster så meget,« siger Jette Ward.

Hun bekræfter også tendensen til, at man bevæger sig væk fra det klassiske midt-London:

»Islington og Shoreditch er på vej op ligesom Brixton, der var befolket med caribiske indvandrere. I dag er det ved at blive rigtig interessant med smarte små forretninger og spændende restauranter.«

Udenfor hovedstæderne

I den stadige søgen efter nyt, ser mange sig om efter andre byer at besøge. Således også i Storbritannien:

»Der er interesse for bl.a. Glasgow, Aberdeen og Newcastle. Byer med en anden kultur og andre oplevelser end det velkendte London til en lang weekend. Men også – ganske pragmatisk – fordi mange har fået øjnene op for, at både flybilletter og opholdet er en del billigere, så man får mere for pengene her,« forklarer Jette Ward fra VisitBritain.

Sammen med de indfødte

B972171455Z.1_20151222141618_000+G02Q19CA.2-0.jpg

Den helt store trend er, at man rykker ind hos de lokale, som mange ikke bare sover hos, men også taler med om deres dagligdag for at lære kulturen og området at kende. For eksempel via hjemmesider som Housetrip og HomeAway, hvor folk fremlejer hele hjem. Der er også Couchsurfing, hvor man bor gratis hos sin vært, der selv er hjemme og introducerer gæsterne til sin hverdag. Eller det hastigt voksende Airbnb, der forventes at stå bag 80 mio. reservationer hos private i 34.000 byer fordelt på 190 lande i 2015. Det er en fordobling siden sidste år, så her kan man da tale om en idé, der har slået an.

»I stedet for at koncentrere deres aktivitet omkring de historiske bymidter, så checker de unge ud, hvor de bedste områder er for "foodies", og hvor byens egne kreative hænger ud. At deltage i det lokale liv er en stor del af deres rejseoplevelse«

Verdens mest eksklusive ure skabes i denne by

Sådan forklarer Ûlane Vilumets fra sitet likealocalguide.com trenden. Hans internationale site har insidertips og matcher turister med lokale, der tilbyder oplevelser. Eksempelvis en ”Stockholm Photo Shoot Tour”, hvor du står model for en professionel fotograf på byens sejeste lokationer. Måske frister en tur i sidevognen på en motorcykel mere. Eller prøv vayable.com og find street art-turen med Nicole, der fortæller om gadekunst i Amsterdam. Hendes tilbud er blot ét blandt utallige og ganske utraditionelle. Disse sites popper op som paddehatte og kulturen adskiller sig væsentligst i individualitet fra busser med passive turistflokke, der køres rundt til de store attraktioner, man traditionelt bør se. Disse ture er fortsat populære, for etablerede rejsearrangører melder ikke om fald i interesse, som følge af nye aktører på markedet. Der er åbenbart kunder til alle.

Unge entreprenører er på

Et eksempel på koblingen mellem turist og lokal er Glasgow School of Art, der tilbyder gåture med skolens studerende og dimittender som guider. For eksempel med ny scenekunst eller byens arkitektur som tema. En fin måde at høre om, hvordan det er at bo og studere dér i byen.

Og i London har firmaet Small Car – Big City, der er etableret af et par unge fyre med passion for Classic Mini Cooper-biler, succes med at køre folk rundt i de små kvikke vogne.

De har ganske vist flere turforslag som "Live like a local" med frokost på et marked, og vil man hellere se småteatre, vintagebutikker i East End eller gadekunst i ukendte stræder, så er det dér turen går hen. Med en snak undervejs om livet i London.

Adgangsbegrænsning

B972171455Z.1_20151222141618_000+G02Q19S7.2-0.jpg

Det er god timing, at rejsestrømmen vender sig mod nye jagtmarker, for mange populære storbyer og naturattraktioner lider under overturisme, der er ved at slide seværdighederne ned. Derfor kan vi forvente at blive mødt med adgangsbegrænsning i 2016: Barcelona er klar til at regulere strømmen af turister i den gamle bydel og har siden april i år forbudt grupper på over 15 personer at besøge det berømte La Boqueria marked på Ramblaen.

Også tætpakkede Venedig, de populære Kanariske Øer og bjergbyen Machu Pichu i Peru vil tæmme tilstrømningen.

Så måske skal vi snart reservere en tid, inden vi booker flybilletten.

Det virker på Galapagos-ørene

»Der er indført begrænsning på, hvor mange togbilletter, der sælges, og hvor mange busser, der må sendes til Machu Pichu om dagen,« fortæller direktør Karin Gert Nielsen fra Atlantic Link, der varmt støtter initiativet:

»Allerede nu er naturen hårdt belastet af trafikken, så det er kun godt, at der bliver taget hånd om problemet, inden dette enestående sted bliver tromlet ned. Vi kan jo se på Galápagosøerne, hvor man søger om tilladelse til besøg, at det virker godt.«

Rejser i halen på sporten

B972171455Z.1_20151222141618_000+G02Q19RT.2-0.jpg

Den prisbevidste turist rejser i hælene på elite-sportsfolkene, når de er taget hjem. For mens dele af rejsebranchen hævder, at sportsbegivenheder er enestående til at præsentere et land eller en by som turistmål, viser realiteterne ofte det modsatte.

Når der er fløjtet af for sidste gang, rejser alle hjem, og det er hovedsageligt kun de involverede sportsfolk med følge samt tilskuere til den aktuelle begivenhed, der kommer. Mens andre holder sig væk i forventningen om et opskruet prisniveau, afspærringer og trafikkaos. En effekt, der gælder op til, under og desværre også efter begivenheden.

Foreningen European Tour Operators Association er således skeptiske overfor effekten af værtskab for f.eks. OL: Australien dykkede i besøgstal hele fire år efter deres OL, og også Grækenland haltede efter de andre Middelhavslande i antal turister efter OL i Athen i 2004.

Vil ikke rejse ud på grund af sporten

Som en undtagelse – der endnu ikke er forklaret – står OL i London. Antallet af turister i selve OL-året blev lidt højere end året forinden, og i det efterfølgende år var der ydermere en stigning, så man fik en mio. flere besøgende end inden OL.

»Et øde sted føles trygt, når der er internetforbindelse«

En undersøgelse blandt engelske rejsende fortæller til gengæld, at disse ikke er særlig interesserede i at besøge andre lande i forbindelse med store sportsevents.

Faktisk vil 30 procent være mindre tilbøjelige til at besøge Rusland end ellers på grund af Fifa World Cup i 2018, og 31 procent betakker sig for at rejse til Qatar, der får Fifa World Cup i 2022. Kun 11 procent er mere interesserede i at opleve Qatar end ellers.

Overkapacitet betyder hoteltilbud

Tom Jenkins, der er administrerende direktør for European Tour Operators, udtrykker problematikken således:

»Store sportsbegivenheder menes ofte at have to indvirkninger på turismen. Dels under eventen og dels en øget efterspørgsel bagefter. Begge dele er som regel misforstået.«

Op til de helt store events bygges der typisk nye hoteller, så man står med en solid overkapacitet bagefter. Især når der ikke opstår øget efterspørgsel efter den pågældende by i hælene på ståhejet.

Og her slår den økonomiske turist til:

Når alle er rejst hjem, giver byens mange ledige hotelværelser sig udslag i tilbud på ophold og - hvis man er heldig - måltider og transport.

RejseTrends i 2016

Vær først med de nye områder i storbyerne. Autentisk er nøgleordet – hellere ægte liv end traditionelle turist oplevelser.

Bo hos de lokale, oplev med de lokale.

Adgangsbegrænsning på populære attraktioner.

Rejs udenom de store sportsevents.

Selfie-stænger forbydes.

Grønne rejser: Begræns energiforbruget. Betal ekstra.

Iran, Kina og Mexico City er på vej op som rejsemål.

1) Det her sted er

for kendt til mig

Det kan godt være, at du ikke er for kendt til det dér sted. Men når dit lille hyggelige torv i Paris også fylder på vennernes Facebook-profil, så er det allerede for kendt til dig.

En moderne rejsende anno 2016 er nemlig på jagt efter det friskeste græs derude – også selv om det ikke er særlig attraktive områder af byen i traditionel forstand. Det lokale liv skal dominere. Autentisk er nøgleordet. Så pyt med, om det er for pænt og kedeligt eller grimt med graffiti og grum byggestil.

Kædehotellerne går således svære tider i møde, for der gives køb på trygheden ved det velkendte. Nu er det småhoteller med karakter i områder med lokale fremfor turister, der hitter. Lige fra eksklusive eller cool boutiquehoteller til billige hostels, der markedsføres som trendy og mange gange tilbyder sjovt ophold i fin kvalitet til prisen. Det kunne eksempelvis være Generator Hostels i europæiske storbyer som Venedig, Rom, Berlin og Dublin.

På lavprishotellet Qbic i London og Amsterdam, hvor man checker ind ved en computer i en trækasse på væggen og selv henter sin kaffe, er ledelsen overrasket over, at også erhvervslivet har taget hotellet til sig. For også businessrejsende er trætte af hoteller uden særpræg. De vil hellere bo billigt og godt med en broget flok i et lokalområde af byen end dyrt og kedeligt. Så længe sengen og badeværelset er i orden.

I Amsterdam opmuntrer og støtter man fra bystyrets side ligefrem hotelåbninger udenfor mainstream-områderne, for ved at reagere positivt på den nye rejsetrend forebygger man samtidig, at den traditionelle bymidte drukner i turister. Hvilket desværre er en bivirkning ved vores stigende rejselyst.

Karin Gert Nielsen, direktør for Atlantic Link, nævner bl.a. Los Angeles som et rejsemål, hvor turismen træder nye stier:

»Downtown Los Angeles er ikke til at kende, hvis man ikke har været i LA for nylig. Det dystre område, hvor ingen turister vovede sig ind, er blevet rigtig boutique, smart og indbydende. Men nu er det snart så mondænt, at de ægte hippe flytter videre til St. Monica, der bl.a. har en hel gade med vegan-restauranter – det siger jo alt,« fortæller Karin og tilføjer, at i New York forlader trendsetterne selv de hotteste små kvarterer på Manhattan og tager over broerne til Brooklyn og Queens.

Også Bronx, hvor hiphoppen stammer fra, er cool. Her kan man tage rundt til skumle klubber sammen med en gammel rapper, høre om hiphop-miljøet og få udpeget originale steder, mens de andre står i kø inde ved Empire State Building eller tager selfies på Times Square.

Danskere tager det afslappet

Jette Ward fra VisitBritain har erfaringer med danskerne og vores appetit på ukendte rejsemarker.

»Danske rejsende har generelt altid taget ret afslappet på rejseplanlægning, og mange arrangerer knapt hotel eller billetter på forhånd: "Skidt, det finder vi ud af, når vi kommer derover. Vi reserverer bare hotel første nat, og så tager vi den derfra," er en holdning, der er blevet mere udpræget i takt med, at mulighederne for at arrangere i sidste øjeblik vokser. Vi har i høj grad taget Airbnb til os på det engelske marked, for vi kan lide at spare og synes, det er sjovt at bo lokalt. Ikke kun unge rygsækrejsende, men også familier,« fortæller Jette Ward.

På hotelfronten er det karakteristisk, at hippe boutiquehoteller popper op - også i mindre etablerede områder af London - og bliver stadig mere efterspurgte på bekostning af neutrale kædehoteller. Men prisen er typisk i den høje ende:

»Mange danskere besøger hotellerne for en drink eller til te, for at opleve hotellet, uden det koster så meget,« siger Jette Ward.

Hun bekræfter også tendensen til, at man bevæger sig væk fra det klassiske midt-London:

»Islington og Shoreditch er på vej op ligesom Brixton, der var befolket med caribiske indvandrere. I dag er det ved at blive rigtig interessant med smarte små forretninger og spændende restauranter.«

Udenfor hovedstæderne

I den stadige søgen efter nyt, ser mange sig om efter andre byer at besøge. Således også i Storbritannien:

»Der er interesse for bl.a. Glasgow, Aberdeen og Newcastle. Byer med en anden kultur og andre oplevelser end det velkendte London til en lang weekend. Men også – ganske pragmatisk – fordi mange har fået øjnene op for, at både flybilletter og opholdet er en del billigere, så man får mere for pengene her,« forklarer Jette Ward fra VisitBritain.

Guide til familieferie i Abu Dhabi i De Forenede Arabiske Emirater

24-12-2015: Sol, strand, storby, shopping og spas. Abu Dhabi har alt det bedste fra den arabiske halvø, og her er aktiviteter for hele familien. Læs artikel

Guide til Ribe Camping tæt på Vadehavet og grrænseregionen

05-09-2015: Ribe Camping er et godt udgangspunkt, hvis man vil vandre rundt i den smukke middelalderby, og campingpladsen har endda bygninger, der minder om de historiske af slagsen inde i Ribe. Men Ribe er også et godt udgangspunkt for at opleve Vadehavet, grænseregionen og Esbjerg. Læs artikel

Guide: Amsterdam er cykelbyen over alle

30-04-2015: Smalle kanaler med husbåde, cykler overalt, charmerende cafeliv og kunst i verdensklasse. Amsterdam har alt det, man har behov for til en god weekendferie. Læs artikel

Guide: Til østersorgie i livlige Cádiz

29-03-2015: Indbyggerne i den charmerende sydspanske havneby Cádiz er glade for fisk og fest. En mængde folkefester og et stort karneval fastsætter årets rytme i byen, der også har historiske seværdigheder og havudsigt på programmet. Læs artikel

Guide: Træt af Berlin og Barcelona? Her får du ny inspiration

04-03-2015: Træder du efterhånden i egne fodspor i de store turistbyer, så læs med her. Gent, Leipzig og Segovia er blandt de nye stjernefrø på det europæiske turistkort. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste på rejser.guide.dk
Loading...