Find mere om:
Guide til et krydstogt til Solomon øgruppen.. | rejser.guide.dk

På komfortabel opdagelsesrejse i Stillehavet

Ekspeditioner er sin egen niche inden for krydstogtverdenen. Skibene er komprimeret til en størrelse, der gør det muligt at besøge steder langt fra civiliserede samfund – som på denne rejse, hvor Silver Discoverer krydser Melanesien og blandt andet kaster anker ved Solomon Islands og Vanuatu.

Middagssolen bager direkte ned på dækket. Himlens blå nuancer spejler sig i Stillehavets rolige overflade. Overalt omkring os er der vand, og kun en lille ø bryder havets altdominerende tilstedeværelse.

Øen hedder Njari. Den er en del af Solomon øgruppen midt i Melanesien og er så lille, at den ikke kan ses på et almindeligt kort.

Ejeren er en rigmand fra Florida. Med hans tilladelse har vi fået lov til at tilbringe en eftermiddag her og udforske det enorme koralrev få meter fra bredden. Et koralrev der tilbage i 2011 tog en andenplads på listen over steder med flest forskellige fiskearter målt på en tankfuld luft.

På skift bringer gummibåde os gæster fra dæk til rev. Vi ifører os dykkermaske, svømmefødder og snorkel siddende på kanten af gummibåden og læner os derefter bagover, styrtdykker i et par millisekunder og mærker vandet omsluge vores kroppe.

Koraller i grønne, orange og blå nuancer formet som alt fra stjerner til vindrueklaser breder sig omkring os. De ånder, trækker sig sammen og bevæger sig i takt med strømmen. Blandt dem svømmer tonsvis af fisk. Nogle er zebrastribede, andre er formet som kugler, og nogle tredje er aflange som ål.

Efter en times fordybelse i undervandsuniverset svømmer vi ind til Njaris bred. Vi går en tur op og ned langs den 100 meter lange strandbred, kaster lidt med nedfaldne kokosnødder og sætter os i sandet for at nyde Stillehavets uendelige perspektiv i horisonten, inden gummibådene igen kommer for at fragte os tilbage til vores skib Silver Discoverer.

Vragudforskning ved Rockery Bay

Silversea’s skib Silver Discoverer er det italienske rederis tredje ekspeditionsskib. Når det er fuldt booket, sejler det med 120 gæster og en besætning på 96 personer til at servicere dem.

Skibets størrelse og vægt gør det muligt at sejle i områder af verden, som større krydstogtskibe aldrig vil komme i nærheden af. Og samtidigt gør de kun 120 gæster det muligt at planlægge aktiviteter, som større skibe med mange hundrede passagerer aldrig ville kunne gennemføre. Som eksempelvis vragudforskning ved Solomonøernes Rockery Bay.

Den 30. april 2000 forliste ét af verdens første ekspeditionskrydstogtskibe langs bugtens bred efter at have kollideret med et koralrev. Skibet med navnet The World Discoverer blev erklæret tabt og i samme ombæring efterladt i Rockery Bay. I dag, 15 år senere, er The World Discoverer en turistattraktion for både lokale og ekspeditionsgæster som os. Det er sågar synligt på Google Earth.

Igen sidder vi i de sorte gummibåde. Stille bliver vi sejlet mod vraget, som vokser sig større og mægtigere, jo tættere vi kommer på. Med en hældning på cirka 50 grader læner det sig ind mod bredden og efterlader bagbordssiden svævende frit i luften. Skibsmalingen er flere steder skallet af, og rusten er begyndt at æde sig igennem overfladen. Fra styrbord side kan dækkene ses; terrassen, hvor gæsterne mødtes til en drink, og broen, hvorfra kaptajnen navigerede skibet gennem et hav af farvande, indtil den tragiske slutning.

B972065933Z.1_20150827163334_000+G21NEMDI.2-0.jpg

B972065933Z.1_20150827163334_000+G21NEMEG.2-0.jpg

B972065933Z.1_20150827163334_000+G21NEMES.2-0.jpg

»Før kaptajnen grundede hende, fik vi alle sikkert i land. Herfra kunne vi så iagttage det her enorme skib anløbe bredden. Det var med tårer i øjnene. Hun var uden tvivl det bedste ekspeditionsskib, jeg nogensinde har sejlet på,« fortæller Conrad – dagens guide og vores ekspeditionsleder, der tilfældigvis sejlede med på The World Discoverer, da det forliste tilbage i år 2000.

Champagnedans på stranden

Det tager en dags sejlads i selskab med Stillehavet at komme fra Solomonøerne til Vanuatu. Solopgangen nydes fra diverse yogastillinger på dæk syv. Jenni, ekspeditionsteamets wellness-instruktør, udfører roligt og i fuld kontrol en række akrobatiske stillinger, som vi andre efter bedste evne prøver at efterligne. Nogle bedre end andre, hvilket ikke spiller den store rolle. Fokusset er på at få en god og ’åndelig’ start på dagen.

Formiddagen går med en forelæsning om den øgruppe, vi nu nærmer os. Ekspeditionsteamets antropolog Claire gennemgår den kultur, der hersker blandt stammerne. Derefter er det geologen Ulrichs tur. Han fortæller om Mount Yasur – én af Vanuatus aktive, buldrende vulkaner, som vi om få dage skal stå og kigge direkte ned i. Hans utallige fagter og til tider hurtige åndedræt vidner om, at det er en helt særlig oplevelse, der ligger og ulmer i Stillehavshorisonten.

Det første møde med Vanuatu bliver dog langt fra dramatisk. Tværtimod bruges den efterfølgende dag på øen Espiritu Santo og Champagne Beach – nummer ni på CNN’s liste over verdens bedste strande. Efter godt 40 minutters kørsel i nedslidte minivans ankommer vi til Champagne Beach. Det hvide sand lyser op, så det næsten skærer i øjnene, og vandet er så turkist, at den ellers blå himmel blegner en smule. Et lille paradis ligger her, trygt i favnen på en omsluttende bugt.

B972065933Z.1_20150827163334_000+G21NEMCQ.2-0.png

B972065933Z.1_20150827163334_000+G21NEMEK.2-0.png

Et par meter ude i vandet står 10 mørke kvinder klædt i skørter af visne blade og med blomsterkranse i håret. I takt (og lidt ude af takt) slår de på vandet med en rummelig klang til følge, imens de synger og stepper fra side til side.

Vi rocker med fra stranden og klapper ca. hver 3. minut, når kvinderne må tage en kort pause for at tørre saltvandet væk fra øjnene.

Efter opvisningen spreder vi os lidt ud på stranden, som vi næsten har helt for os selv. Krydstogtets tjenere har sat en bar op i sandet, og butlerne sørger for at holde gæsternes glas fulde.

Jenni fortsætter gårdagens yogaundervisning i vandkanten, og Natasia, ekspeditionsteamets fitnessinstruktør, har kastet sig ud i vandaerobic.

De fleste gæster på stranden har dog samlet sig omkring et lokalt band bestående af fem unge mænd. På guitarer og hjemmelavede instrumenter af kasser og fiskesnor spiller de muntert musik. Til deres fornøjelse begynder enkelte passagerer at danse og klappe i takt, så de bliver ved med at spille. Det samme nummer. En time i træk!

Selv om tiden står stille på Champagne Beach, kommer tidspunktet for hjemturen tilbage til skibet alligevel alt for tidligt.

Buldrende Stillehavsvulkan

Næste eftermiddag sejler speed-gummibådene os mod bredden på Tanna Island – øen hvor Mount Yasur i døgndrift skyder glødende lava op mod himlen fra det dybe krater. En blanding af spænding og frygt løber gennem kroppen ved tanken om, at vi om få timer står netop ved foden af den mægtige vulkan.

Først venter der dog en times køretur gennem junglen på stier, der vel bedst kan defineres som en mountainbike-rute.

Vi bliver fordelt på ladene af lokale pick-up trucks. Sæderne består af brædder med foldede håndklæder for at give bare lidt komfort. Hverken håndklæderne eller chaufførenes rolige kørsel kan dog forhindre vores kroppe i at hoppe halve metre op i luften som følge af bilernes møde med de hullede stier.

Men køreturen forsvinder hurtigt fra erindringen, da vi kravler ud af bilerne og stirrer op på Mount Yasur.

B972065933Z.1_20150827163334_000+G21NEME9.2-0.png

B972065933Z.1_20150827163334_000+GD0NFAVI.1-0.jpg

En smal trappe fører de godt 360 meter op til kanten af krateret. Allerede efter få skridt tager fosforlugten til, og lyden af eksploderende lava tiltager.

På toppen af vulkanen er fosforrøgen massiv. Fra hullet nogle hundrede meter nede skyder det op med store lavaklumper, der forårsager en række kæmpe brag – som var det nytårsaften. Vi står alle næsten stille og stirrer direkte ned i den glødende midte, forblændet af det næsten magiske syn.

Da vi atter når bredden, er solen for længst gået ned. Der er buldermørkt, og bølgerne kaster sig ind over stranden. På skift hopper vi op i gummibådene og forlader Tanna Island. Velvidende, at Silver Discoverer i morgen vil sejle os til endnu en fjern kyst og endnu flere opdagelser.

Om krydstogt-ekspeditioner

  • På en ekspedition er hovedfokus på naturoplevelser, eksempelvis udforskning af klippeformationer, vandfald og isbjerge.Skibene sejler tættere på kysterne og besøger mange steder, hvor der hverken er havne eller indbyggere.Aktiviteterne om bord lægger ligeledes op til oplevelserne i land, eksempelvis ved foredrag om destinationerne
  • Man rejser sammen med maksimalt 130 andre gæster og ofte i minimum to uger. Man lærer derfor sine medpassagerer godt at kende.Man sejler i fjerne områder af verden og er ofte de eneste mennesker i miles omkreds.
  • På trods af, at der i denne reportage bliver beskrevet et møde med et forlist ekspeditionsvrag, er det absolut sikkert at sejle med de mindre skibe.

3 råd til rejsen

  • Silver Discoverer har altid en fotograf om bord. Denne person sørger for på alle destinationer at optage både billeder og film, som man kan købe inden rejsen slutter. På denne måde skal man kun koncentrere sig om at være tilstede og opleve.
  • Selv om næsten alle ekspeditionsskibe sejler med stabilisatorer, bevæger skibet sig – især hvis der er stærk strøm. Så tag dine forbehold, hvis du døjer med søsyge.
  • Melanesien er anerkendt for at lave nogle af Stillehavets flotteste træudskæringer i form af figurer, skåle og stammesymboler. Så hav lidt l okal valuta med i lommen, når du går rundt.

Rejsen dertil

  • Denne ekspedition startede i Cairns, Australien, og sluttede i Auckland, New Zealand. Rejsen fra Danmark gik med fly til Australien og senere med fly hjem fra New Zealand. Prisen for en returbillet i november er fra omkring 9.000 kr.Det anbefales at rejse i hvert fald tre døgn, før skibet sejler, så man kan komme sig over jetlag og være klar til eventyr fra dag et.
  • Man køber typisk sin krydstogtbillet gennem et rejsebureau eller en krydstogtspecialist. Rejsebureauer kan også hjælpe med køb af flybilletter og hotelophold ved både start og slutdestination. Man kan f.eks. bestille sin billet hos danske arrangører som Bella Vista og Profil Rejser Cruise. Se mere på: www.bellavista.dk og www.silversea.dk.
  • Prisen for en krydstogtbillet til en lignende rejse starter i omegnen af 70.000 kr. pr. billet.

Guide til krydstogt på Nilen

16-09-2011: Nilen er kendt for store hotelskibe. Men man kan også prøve den traditionelle bådtype felukka. Læs artikel

Guide til krydstogt langs Norges kyst

10-02-2015: Børnene vil have poolplaskeri og is. Familiens voksne vil også gerne opleve noget. Et krydstogt til Fjordnorge skulle forene ønskerne, da tre generationer holdt sommerferie sammen. Læs artikel

Guide til et krydstogt mellem Grækenland og Tyrkiet

08-02-2015: Skibet sejler mellem græske øer og tyrkiske byer, men som passager er man mest optaget af livet om bord på det firemastede sejlskib. Det er skibet selv og den multinationale besætnings veltrimmede samarbejde, der er den store oplevelse. Læs artikel

Nyhed: Mudder og ruiner i Tyrkiet

08-10-2010: En mindre turbåd henter os på sejlskibet, der har lagt til i en bugt nær Dalyan-deltaet ved Tyrkiets vestkyst. Båden fragter os gennem de høje siv i deltaet og passerer også skildpaddestranden, hvor havskildpadden lægger æg hvert år. Læs artikel

Nyhed: Sol, sejl og flyvefisk i Tyrkiet

08-10-2010: Hvad får man, når man krydser solrigt vejr med høje temperaturer, masser af vand, adskillige meter sejldug, tre delfiner, talrige flyvefisk og en lille smule kultur? Et skønt krydstogt på den tyrkiske vestkyst. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste på rejser.guide.dk
Loading...