En massiv offensiv skal fylde sengene op på landets hoteller, feriecentre, feriehuse og vandrehjem. I stedet for glade ferie- og konferencegæster er det krisen, der er købet under dynen. Antallet af overnatninger er faldet med 1,8 millioner i første kvartal i 2009 i forhold til samme periode sidste år. Det er en nedgang på 37 procent.
Det får turistorganisationen Visit Denmark til at gå i offensiven for at få danskerne til at holde ferie i Danmark. Med et tilskud på otte millioner kroner fra Arbejdsmarkedets Feriefond vil Visit Denmark sætte ind med ekstra markedsføring for at få danskerne til at holde ferie i Danmark.
- Dansk turisme er presset af krisen. Vores særlige indsats koncentrerer sig derfor om at afbøde de værste følger ved at vise danskerne de mange feriemuligheder og ferieoplevelser i Danmark, siger Lars Erik Jønsson, direktør i Visit Denmark og leder af kriseindsatsen. Han håber, at den ekstra indsats vil skabe ekstra omsætning. Den ekstraordinære indsats vil løbe frem til 2010.
- Vi kan nemlig forvente, at krisen fortsætter en rum tid endnu, siger Lars Erik Jønsson.
Brancheorganisationen Danske Kroer og Hoteller - der omfatter Dansk Kroferie, City Hotels og Classic Hotels - mærker tydeligt nedgangen. Det siger formanden, Lau Hilding Hvid.
- Det er især på erhvervskunderne, vi mærker en nedgang. Samtidig har det stor betydning, at både den norske og svenske krone er langt nede i kurs overfor den danske krone for tiden. Danmark er blevet et dyrere land for nordmænd og svenskere, siger Lau Hilding Hvid.
Danske Kroer og Hoteller omfatter 89 kroer og hoteller over hele landet, der både retter sig mod feriegæster og erhvervskunder. Organisationen har også planer om en offensiv rettet mod både feriegæster og erhvervskunder for at rette op på det svigtende marked efter et rekordår i 2008.
- Især er konkurrencen skærpet på erhvervs- og konferencemarkedet. Vi mærker krisen, selv om vi ligger i den billige ende af segmentet, siger Lau Hilding Hvid, der driver Gjerrild Kro på Djursland. Han hilser Visit Denmarks kriseindsats velkommen.
- Det ville være godt for branchen, hvis danskerne i vidt omgang valgte at holde ferie i Danmark, siger Lau Hilding Hvid.