Find mere om:
Guide: Tysk leasing kan være genvej til.. | rejser.guide.dk

Guide: Tysk leasing kan være genvej til drømmecamperen

Mange drømmer om en stor komfortabel autocamper, men de danske afgifter gør, at det bliver ved drømmene. Leasing kan være en mulighed, men danskerne tøver.

Campingudstillinger viser ofte store luksuriøse autocampere frem, der er rene showstoppere, hvor gråsprængte ægtepar stopper op og drømmer sig ud på landevejene, når vinteren og mørket trækker sammen omkring Danmark.

For de fleste bliver det ved drømmen, for en stor camper med al den luksus, som man med rette fortjener, når man er kommet lidt op i årene, koster hurtigt mange penge. Når priserne for alvor kryber op og så let som ingenting rammer en mio. danske kroner skyldes det naturligvis afgifterne. Hver gang der sættes et flueben i brochuren ved eksempelvis automatgear, større motor eller læder på alle møblerne, så skal der betales fuld afgift af beløbet. Ja, selv sikkerhedsudstyr beskattes fuldt på en autocamper.

Derfor ender camperdrømmene ofte med en lejeaftale eller en ældre brugt, der så parkeres syd for Kruså, hvor autocampere er fri for afgift. Når man så skal bruge investeringen, så kører man til grænsen i personvognen og fortsætter i camperen.

Ulempen ved et sådant arrangement er, at camperen ikke kan bruges til små ferier i Danmark, eller når der er rund fødselsdag, og man gerne vil slippe for at sove i et gæsteværelse eller på den lokale kro, ganske enkelt fordi man har det bedst i sin camper.

Leasing er en mulighed

Løsningen på den dyre investering i autocamper på danske nummerplader kan være en tysk leasingkontrakt, hvor man hvert år i en periode får bilen på danske nummerplader via flexleasing, hvor der kun betales dansk afgift i den periode, hvor bilen benyttes på danske nummerplader.

Flexleasing-systemet er meget veludviklet inden for personbiler, og det er da også en af de store spillere her, der nu tilbyder autocampere efter samme opskrift.

Så sent som sidste uge afholdt firmaet www.campleasing.dk en række informationsmøder på Sjælland, hvor målet blandt andet var at få autocampister til at overveje en leasing-model. Sidste år havde man tilsvarende møder i Jylland. Det har dog ikke betydet, at danske autocampister er klar til at flexlease i hobetal.

»Trods konceptets indlysende økonomiske fordele, så tøver autocampisterne med at lease deres drømmecamper,« siger Dennis Heitmann, salgschef i Camp Leasing.

Måske er det den lidt odiøse klang, som ordet flexleasing nok stadig har i mange danskeres ører, og så skal der også lægges en pæn sum penge i førstegangsydelse, inden nøglen til drømmecamperen skifter ejer.

»De kunder, der overvejer leasing, er ikke klar over, at der skal betales så stort et beløb ved kontraktens underskrivelse. Så de ender med at købe en billige camper på danske plader eller en på tyske plader, som de så benytter i resten af Europa,« forklarer Peter Borup fra PB Autocamper.

Hos NBC, der i mange år har udlejet autocampere, er indehaver Niels Brændekilde ikke i tvivl om, hvorfor danskerne tøver med at lease.

»På en tysk kontrakt skal de samlede leasingydelser betales ved overdragelsen, og det løber hurtigt op. Vi har tilbudt tysk leasing til et par kunder, men det lyder bedre, end det i virkeligheden er, og så ender kunderne med at købe en brugt camper i stedet for,« vurderer Niels Brændekilde.

I Camp Leasings koncept leaser man eksempelvis sin fabriksnye drømmeautocamper på en 15-års tysk kontrakt. Når leasingkontrakten er tysk, er leasingprisen helt uden afgift, og kun med tysk moms. Dermed sparer man omkring 40 pct. i forhold til den danske pris med 25 pct. moms og 60 pct. afgift. Samme princip kan benyttes for brugte campere.

Lidt kompliceret

Står man og drømmer om en luksuscamper, skal man dog være opmærksom på, at man ved tysk leasing skal betale det, der kaldes de samlede leasingydelser.

B97529954Z.1_20140130191344_000+GF5A8GBI.1-0.jpg

Det er den pris, man skal betale for sin autocamper ved overtagelsen, inden man får nøglerne. Prisen består af en udbetaling på 25 pct., og derefter 180 månedlige ydelser. Nemlig de samlede leasingydelser, der skal forudbetales, inden man overtager autocamperen.

Man må ikke køre i Danmark på den tyske leasingkontrakt, men gerne i resten af EU. Men her er det, at den danske flexleasing kommer ind som en hjælpende hånd, for der er flere måder at ændre den tyske leasingkontrakt på.

For det første kan man sætte den tyske leasingkontrakt i bero i en periode. Det kan være 3 måneder eller op til 12 måneder hvert år.

Det øjeblik, man sætter kontrakten i bero, får man en kreditnota på den forudbetalte leasingydelse. Herefter skal autocamperen flyttes over på flexleasing på danske nummerplader i perioden, hvor man har bedt om at få den tyske kontrakt stillet i bero.

Man får nu en flexleasing i den ønskede periode og skal betale det beløb, man har fået krediteret på den tyske kontrakt plus den danske flexleasingafgift til Skat. Merprisen er dermed kun den danske flexleasingafgift, og man må benytte autocamperen i Danmark.

Flexleasingafgiften til den danske stat er 2 pct. af registreringsafgiften de første tre måneder og herefter 1 pct. fra måned 4 til måned 36, hvorefter den falder til 0,5 pct.

Denne afgiftsberegning betyder, at det er forholdsvis dyrt at flexlease de første tre måneder og til gengæld relativt billigt at lease, når autocamperen er over tre år gammel.

»En måde at gøre det på kunne være, at man det første år nøjes med tre-fire måneder på danske plader, det andet år fire-seks måneder på danske plader, og når autocamperen så er over tre år, kan man jo tage for eksempel otte måneder på danske plader, mens den de sidste fire måneder kan stå i Tyskland,« siger Dennis Heitmann fra Camp Leasing.

Han forklarer, at man selv skal stå for vedligeholdelse i leasingperioden, og at man selv må sørge for, at der betales forsikring og ejerafgift i Tyskland/Danmark. Der er normal garanti på nye campere, der leases. Med kontrakten følger en parkeringsplads i Harrislee med 24/7-adgang. Pladsen er indhegnet, aflåst, oplyst om natten, og der er videoovervågning. Man parkerer sin personbil på pladsen, hvorefter ferien sydpå kan begynde.

Camping i alle prisklasser

Fakta

Leasing – et eksempel

  • En ny autocamper til en pris på ca. 800.000 kr. med 25 pct. moms og 60 pct. afgift koster i samlede leasingydelser ca. 480.000 kr. Her sparer man ca. 320.000 kr.
  • Denne autocamper vil have en anslået månedlig flexleasingafgift på. ca. 4.700 kr./md. i flexleasingafgift fra måned tre i det første år. Året efter bliver den billigere.
  • Fra det tredje år falder den anslåede flexlesingafgiften til ca. 2.000 kr./md.
  • For en camper til ca. 500.000 kr. i Danmark, er de samlede leasingydelser ca. 300.000 kr. Her sparer man ca. 200.000 kr.
  • Den anslåede månedlige flexleasing er ca. 2.900 kr./md. fra måned tre det første år.
  • Fra det tredje år falder flexleasing afgiften til ca. 1.500 kr./md.
  • Otte måneder på danske plader koster derfor ca. 12.000 kr.

Guide til overnatning med campingvognen i Tyskland, Østrig og Italien

31-05-2016: På ferieturene sydpå var det for år tilbage helt naturligt at overnatte i campingvognen på de tyske rastepladser, men i dag er der på mange af strækningerne så stor trængsel, at det i højsæsonen kan være vanskeligt at finde et sted at skrue støttebenene ned. Som alternativ kan man vælge en af de mange campingpladser, der ligger praktisk i forhold til motorvej og afkørsler hele vejen ned gennem Europa. Læs artikel

Anmeldelse: Med campingvogn midt i Berlin

11-11-2012: Campingpladsen i Berlin-Mitte er ikke hyggelig, men den opfylder kravene, mange autocampister stiller. Læs artikel

Guide til Campingpark Sanssouci zu Potsdam, Berlin

25-05-2016: ”Ihr königlicher Campingpark” er vist lidt ”lånte fjer” af Campingpark Sanssouci zu Potsdam/Berlin. Men pladsen er dejlig og et godt udgangspunkt for at besøge – ja, netop – adskillige slotte, slotsparker og den natur, hvor stribevis af kronede hoveder og berømte statsmænd har opholdt sig. Læs artikel

Guide til en tysklandsferie i Mecklenburg-Vorpommern

25-05-2016: Mecklenburg-Vorpommern – de fleste kender navnet på den tyske delstat, men de færreste kan sikkert placere den på Tysklands-kortet. Og det er synd. For den fortjener meget større interesse med – også på grund af de mange tilbud den har til campingfolket. Så overvej Meck-Pomm som feriedestination, eller nyd et par dage i Nordøsttyskland på vej til eller fra feriemålene i Sydeuropa. Der er nok at opleve. Læs artikel

Nyhed: Campinglivet bliver mere nuanceret

06-04-2015: 2015 bliver det største camping-år i lange tider. Der er gang i salget, teknologien udvikles, og der er grønt lys til camping på mange måder. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste på rejser.guide.dk
Loading...