Find mere om:
Svensk kvalitet der mærkes i alle detaljer | rejser.guide.dk

Svensk kvalitet der mærkes i alle detaljer

På papiret ser priserne næsten urimelige ud for svenske Kabe. Men når man går campingvognen efter i sømmene, så forstår man godt, at en Kabe er dyr.

Hvad er det lige, der adskiller en dyr campingvogn fra en billig? Set udefra er der ikke den store forskel på eksempelvis en Adria og en Kabe, men det øjeblik, man åbner ind til en Kabe, emmer det hele af tung kvalitet. Det betyder ikke, at en Adria føles billig, men blot, at Kaben føles dyr.

For at få et grundigt indtryk af de svenske produkter har vi spændt en mellemstor Kabe efter en Subaru Outback.

B972293711Z.1_20160519143305_000+GV9TAIVK.1-0.jpg

Kræver kræfter

Går man og drømmer om en bundsolid Kabe, skal man lige huske på, at kvalitet i alle detaljer har en pris, og det er vægten. Det kræver derfor en motorkraftig bil, så man er i stand til at trække vogntoget.

Helt bogstaveligt skal vægtgrænserne selvfølgelig overholdes, men bilen skal også have så meget power, at man ikke konstant føler sig i klemme i trafikken.

Det kan man nemlig let komme til, hvis man ikke kan accelererer nogenlunde kvikt op i hastighed eksempelvis på en landevej, hvor hastighedsgrænserne ofte ændres.

Vores test, med denne knap 1.600 kg tunge vogn på krogen, viser, at Outbacks motor på 150 hestekræfter og et drejningsmoment på 350 Nm fra 1.600 o/m kun lige rækker til vogntoget.

Pas på bredden

Kabe leverer vogne i fem serier. Billigst er Classic, efterfulgt af Ädelsten, Royal, Imperial og kongevognene med tilnavnet Hacienda.

Kabe kan leveres i to forskellige bredder, men langt de fleste vogne sælges i fuld bredde, så derfor triller vi lige nu rundt med et hus på næsten 250 cm i bredden.

Det er meget bredt, hvis man er vant til en almindelig campingvogn, så Kabe i fuld bredde er bestemt ikke for begyndere. Det skal man lige tænke over, hvis man i jagten på en campingvogn falder for en brugt Kabe fremfor en spritny fra en billigere producent.

Campingferie på Alpernes solside

Kigger man på brugte vogne, viser det sig nemlig, at en godt brugt koster det samme som en ny af billigere herkomst. Bredden betyder, at man ofte kommer i problemer, hvis man tror, at man kan vende på en mellemstor parkeringsplads. Ofte ender man med at skulle bakke vogntoget, fordi det i praksis er for svært at vende.

B972293711Z.1_20160519143305_000+GV9TAIVI.1-0.jpg

Når Kabe kan forlange høje priser, hænger det sammen med, at produktet er testet i alle detaljer. For fire år siden indviede man således et helt nyt klimakammer som en del af et nyt testcenter.

At bruge mange penge på udvikling er ikke hverdagskost hos europæiske mainstream-producenter, men hos Kabe handler det også om at kunne forkorte udviklingstiden fra skitse til færdig campingvogn.

Foruden test af regulære prototyper eller delkomponenter foretages der også stikprøver i selve produktionen for at sikre, at produktet i kvalitet svarer til prislisternes mange cifre.

Testene kan udføres i temperaturområdet mellem -30 grader og op til 55 grader, hvor en del af arbejdet går ud på at dokumentere, hvordan materialer i forskellige kombinationer reagerer over længere tidsskiftende temperaturer. Kortlægning af luftstrømme i og omkring vognen hører også med i testprogrammet.

Foruden klima-test er det vigtigt for Kabe, at intet i vognen kan rasle løs over tid. Det sikres ved diverse ryste-test, der simulerer kørsel over tusindvis af kilometer.

Tyngde i detaljerne

De fleste vogne sælges stadig til det svenske hjemmemarked, hvor kunderne sætter pris på det gedigne håndværk, hvor der benyttes træfinér i mange detaljer, hvor de billige konkurrenter benytter noget, der ligner.

Hvis man kender lidt til både, er fornemmelsen i en Kabe stort set som i en ældre svensk træbåd. Det vil sige solide materialer, men også en lidt altmodish stemning, der måske hos Kabe mest skyldes de forholdsvis små vinduer, der altid er rektangulære.

Vores test-Kabe er forsynet med stort set alt det ekstra, der kan fås, og ikke mindst fornemmelsen af siddekomforten i vognens sofa er langt ud over det sædvanlige. Alle skabe og skuffer går med en beroligende, solid fornemmelse, og man tænker med det samme, at det kommer til at holde i mange år og skulle noget blive træt, ja så kan det fikses.

Kabe har produceret campingvogne i mere end 50 år og er blandt de mest solgte vogne i hele Norden. Hver dag forlader i gennemsnit syv campingvogne og to autocampere fabrikken i Tenhult.

Telte med "luft-stænger" breder sig i familieklassen

Årsproduktionen er omkring 1.550 styk, hvor der i 2015 blev solgt 132 i Danmark. I gennemsnit koster en vogn solgt på det danske marked cirka 340.000 kr.

Den testede model

Kabe Royal Royal 520 XL KS

  • Længde: 739 cm
  • Bredde: 248 cm
  • Højde: 264 cm
  • Vægt incl. udstyr: 1.580 kg
  • Tilladt totalvægt: 2.000 kg
  • Grundpris: 342.500 kr.
  • Pris som testet: 403.819 kr.

Priser på udvalgt udstyr:

  • Læder: 11.620 kr.
  • Aircon: 18.300 kr.
  • Mover: 21.499 kr.

Kabes modeller

  • Classic: 473-660 cm
  • Ädelsten: 473-645 cm
  • Royal: 522-740 cm
  • Imperial: 550-940 cm
  • Hacienda: 820-940 cm

Alle modeller fås i to bredder

Guide: Oplev sommernatten med stil i telt

19-07-2014: Når man fravælger hotel og tilvælger camping, er det ofte for at komme tættere på naturen. Men man kan godt komme tættere på naturen og samtidig gøre det med stil og komfort. Læs artikel

Nyhed: Hytteferie hitter

20-10-2009: Der er mange gode grunde til at tage på campingferie, selv om man hverken har vogn eller telt. Og muligheden ligger ligefor: Lej en hytte. Læs artikel

Guide til Nyborg Strandcamping

09-07-2016: Selv om man blot er på gennemrejse, gør det bestemt ikke noget, at campingpladsen har gode faciliteter og ligger smukt med et opland, der har oplevelser til en længere ferie. Læs artikel

Nyhed: Den simple autocamper er tilbage

02-07-2016: De fleste kender de kæmpestore autocampere, der giver masser af features og fordele, men kræver plads, når man skal køre eller overnatte. En camper kan dog sagtens være minimalistisk. VW California er et godt eksempel, og nu er bilen klar i nyeste version. Læs artikel

Guide: Campinglivets svar på Airbnb

27-06-2016: Deleøkonomien har for alvor fået fat i danskerne, når vi taler om biler, sommerhuse og ferielejligheder. Nu har fænomenet også nået campingverdenen, hvor Camptravel.dk er ved at få vind i sejlene med formidlingen af campingvogne og autocampere til campister uden eget køretøj. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste på rejser.guide.dk
Loading...