Med en Subaru Outback som trækker, er det samlede vogntog lige over 12 meter langt. Bredden er 248 centimeter, så man skal bruge meget plads, hvis der skal vendes. Til sammenligning må en almindelig lastbil maksimalt være 255 centimeter bred. Foto: Jens Høy
Hvad er det lige, der adskiller en dyr campingvogn fra en billig? Set udefra er der ikke den store forskel på eksempelvis en Adria og en Kabe, men det øjeblik, man åbner ind til en Kabe, emmer det hele af tung kvalitet. Det betyder ikke, at en Adria føles billig, men blot, at Kaben føles dyr.
For at få et grundigt indtryk af de svenske produkter har vi spændt en mellemstor Kabe efter en Subaru Outback.
Går man og drømmer om en bundsolid Kabe, skal man lige huske på, at kvalitet i alle detaljer har en pris, og det er vægten. Det kræver derfor en motorkraftig bil, så man er i stand til at trække vogntoget.
Helt bogstaveligt skal vægtgrænserne selvfølgelig overholdes, men bilen skal også have så meget power, at man ikke konstant føler sig i klemme i trafikken.
Det kan man nemlig let komme til, hvis man ikke kan accelererer nogenlunde kvikt op i hastighed eksempelvis på en landevej, hvor hastighedsgrænserne ofte ændres.
Vores test, med denne knap 1.600 kg tunge vogn på krogen, viser, at Outbacks motor på 150 hestekræfter og et drejningsmoment på 350 Nm fra 1.600 o/m kun lige rækker til vogntoget.
Kabe leverer vogne i fem serier. Billigst er Classic, efterfulgt af Ädelsten, Royal, Imperial og kongevognene med tilnavnet Hacienda.
Kabe kan leveres i to forskellige bredder, men langt de fleste vogne sælges i fuld bredde, så derfor triller vi lige nu rundt med et hus på næsten 250 cm i bredden.
Det er meget bredt, hvis man er vant til en almindelig campingvogn, så Kabe i fuld bredde er bestemt ikke for begyndere. Det skal man lige tænke over, hvis man i jagten på en campingvogn falder for en brugt Kabe fremfor en spritny fra en billigere producent.
Campingferie på Alpernes solside
Kigger man på brugte vogne, viser det sig nemlig, at en godt brugt koster det samme som en ny af billigere herkomst. Bredden betyder, at man ofte kommer i problemer, hvis man tror, at man kan vende på en mellemstor parkeringsplads. Ofte ender man med at skulle bakke vogntoget, fordi det i praksis er for svært at vende.
Når Kabe kan forlange høje priser, hænger det sammen med, at produktet er testet i alle detaljer. For fire år siden indviede man således et helt nyt klimakammer som en del af et nyt testcenter.
At bruge mange penge på udvikling er ikke hverdagskost hos europæiske mainstream-producenter, men hos Kabe handler det også om at kunne forkorte udviklingstiden fra skitse til færdig campingvogn.Foruden test af regulære prototyper eller delkomponenter foretages der også stikprøver i selve produktionen for at sikre, at produktet i kvalitet svarer til prislisternes mange cifre.
Testene kan udføres i temperaturområdet mellem -30 grader og op til 55 grader, hvor en del af arbejdet går ud på at dokumentere, hvordan materialer i forskellige kombinationer reagerer over længere tidsskiftende temperaturer. Kortlægning af luftstrømme i og omkring vognen hører også med i testprogrammet.
Foruden klima-test er det vigtigt for Kabe, at intet i vognen kan rasle løs over tid. Det sikres ved diverse ryste-test, der simulerer kørsel over tusindvis af kilometer.
Hvis man kender lidt til både, er fornemmelsen i en Kabe stort set som i en ældre svensk træbåd. Det vil sige solide materialer, men også en lidt altmodish stemning, der måske hos Kabe mest skyldes de forholdsvis små vinduer, der altid er rektangulære.
Vores test-Kabe er forsynet med stort set alt det ekstra, der kan fås, og ikke mindst fornemmelsen af siddekomforten i vognens sofa er langt ud over det sædvanlige. Alle skabe og skuffer går med en beroligende, solid fornemmelse, og man tænker med det samme, at det kommer til at holde i mange år og skulle noget blive træt, ja så kan det fikses.
Kabe har produceret campingvogne i mere end 50 år og er blandt de mest solgte vogne i hele Norden. Hver dag forlader i gennemsnit syv campingvogne og to autocampere fabrikken i Tenhult.
Telte med "luft-stænger" breder sig i familieklassen
Årsproduktionen er omkring 1.550 styk, hvor der i 2015 blev solgt 132 i Danmark. I gennemsnit koster en vogn solgt på det danske marked cirka 340.000 kr.
Kabe Royal Royal 520 XL KS
Priser på udvalgt udstyr:
Alle modeller fås i to bredder