Find mere om:
Guide til sikker feriekørsel med campingvognen | rejser.guide.dk

Sådan kommer du sikkert ud og hjem

Når campingvognen begynder at leve sit eget liv, er det ofte førerens skyld. Det kan være på grund af forkert læsning eller for høj hastighed ned ad en bakke. Andre forhold som sporriller og pludselig, kraftig sidevind kan også spille ind. Men med en række gode råd om læsning og kørsel kan man minimere risikoen for ubehagelige oplevelser.

De fleste nyere campingvogne er forsynet med en lang træktriangel, brede dæk, stabil undervogn og et kugletryk i tom tilstand på 35 til 40 kg. Alt dette er medvirkende til, at vognene ligger roligt og stabilt på vejen.

Men uanset hvor store anstrengelser konstruktørerne har gjort for at fremstille sikre og velkørende vogne, kan uhensigtsmæssig læsning af feriebagagen ødelægge hele stabiliteten, så vognen ligger uroligt på vejen og måske "åler" sig frem med det resultat, at kørslen bliver trættende og i kritiske situationer kan få katastrofale følger.

Sikkerheden begynder derfor allerede ved pakningen af campingvognen.

Her gælder det om at have et lavt tyngdepunkt med de tunge ting placeret midt i vognen så tæt ved akslen som muligt.

Konserves, drikkevarer, biblioteket og anden tung bagage må derfor ned i magasinerne i bunden af campingvognen. Overskabene kan bruges til de lettere ting så som tykke trøjer, sengetøj og håndklæder.

Får man de tunge ting placeret for højt eller helt agter, vil man på et tidspunkt opdage, at her gælder reglen om kraften gange armen med det resultat, at der let kommer uro i hele køretøjet. Undgå derfor at anbringe et måske 60 kilo tungt fortelt bagest i vognen.

Bilens lasteevne udnyttes meget bedre ved at anbringe de tunge ting så tæt over akslen som muligt.

Hold øje med kugletrykket

Under læsningen er det også vigtigt, at man holder øje med kugletrykket. Der kan ikke angives et bestemt tryk, som det sikreste.

Her må man forsøge sig frem for at finde ud af, hvad der er mest passende for ens egne køretøjer. Udgangspunktet må være det lavest mulige kugletryk, der får køretøjerne til at køre stabilt. Erfaringen viser, at det bedste resultat normalt opnås et sted mellem 50 kilo og 75 kilo.

Er trykket for lavt, kan man få et ustabilt køretøj, fordi fartvinden presser campingvognen bagover med det resultat, at kugletrykket mindskes ganske betydeligt.

Er kugletrykket for højt, forringer det bilens styreegenskaber samtidig med, at der kan opstå problemer ved igangsætning på løst og fedtet underlag og ikke mindst ved kørsel på store stigninger.

Lej en autocamper inden du køber

Kompenser aldrig et for højt kugletryk ved at læsse noget tungt agterud, for så har man gjort, hvad man kan til at få et ustabilt vogntog.

Kugletrykket kan let måles med en personvægt og en stump lægte, der bringer kuglekoblingen i højde med træktøjets kugle.

Tjek dæktryk

Inden ferien bør man både kontrollere bilens og campingvognens dæktryk og hæve trykket til det maksimale, fordi stive dæksider øger stabiliteten. Da farten er begrænset med en vogn på krogen, vælger mange at øge dæktrykket med 10 pct. over det angivne maksimale tryk.

Selv om vognen er læsset korrekt, og det hele tilsyneladende kører som på skinner, må man dog ikke glemme, at der let kan være op mod et par tons på krogen. Så det betaler sig at holde sig orienteret bagud, så man ikke bliver overrasket af den uro, som lufttrykket fra overhalende lastvogne og busser kan give i vogntoget.

Vær også opmærksom på sporriller, der kan være vanskelige at se, men voldsomme at mærke – så sæt farten ned.

Ved ind- og udkørsel af tunneller kan der også opstå voldsom turbulens, der via campingvognens store trykflader kan skabe ustabilitet under kørslen. Så vær forberedt på uro og sænk farten.

Farlig overhaling

En del biler har for lille motorkraft til at overhale en forankørende lastvogn, så når det går ned ad bakke, vil uerfarne førere forsøge at udnytte situationen med det resultat, at der med stor fart lægges ud til overhaling. Men det er den farligste situation, man kan bringe sig selv i.

Årsagen er den ganske enkle: Ved kørsel ned ad bakke er den trækkende kraft helt eller delvist ophævet, derved mindskes kugletrykket, så campingvognen kan blive meget ustabil. Og rammes man samtidig af turbulensen fra en lastvogn, bliver den øgede fart en farlig kombination. Så overhal aldrig ned ad bakke – vent til det går opad, hvor der er stor stabilitet i køretøjerne.

Vælg den rigtige campingvogn fra start

Skulle man trods rigtig læsning og fornuftig kørsel være så uheldig, at vogntoget kommer i slyng, kan man normalt få det til at falde til ro igen ved at slippe gaspedalen og holde fast i rattet uden at korrigere. Er det ikke nok, kan man bremse let, men endelig ikke for hårdt. Det kan nemlig provokere til en udskridning.

Sidst men ikke mindst, øg aldrig farten, når noget er ved at gå galt. Tro ikke på historien om, at man bare skal trykke på speederen og derved strække vogntoget ud. Der findes næppe biler her i landet, der har motorkraft nok til at klare det.

Følger man disse råd om læsning og kørsel og ellers holder køretøjerne i god mekanisk stand, har man alle muligheder for at undgå ubehagelige oplevelser.

Gode råd til kørsel med vogn

Ved læsning af vognen bør de tunge ting anbringes så lavt som muligt samt så tæt ved akslen som muligt.

Der kan ikke angives et bestemt kugletryk, men det bør være lavt, men ikke lavere end de to køretøjer kører tilfredsstillende.

Pump både bilens og campingvognens dæk op til det maksimale for at få stive dæksider – mange vælger at give ti procent mere.

Befri kuglen og friktionsklodserne i stabilisatoren for rust og snavs.

Overhal aldrig ned ad en bakke.

Guide: Over alle bjerge

20-04-2016: Sommerens ture går ofte til bjergrige egne, og da der jo ikke er mulighed for at træne i bjergkørsel her i landet, er det en god ide gøre sig nogle tanker om bjergkørsel på forhånd. Læs artikel

Guide til forårsklargøring af campingvogn

22-03-2015: Vand og sæbe hører til en forårsklar campingvogn, men det er mindst lige så vigtigt, at man får tjek på gassen. Læs artikel

Guide: ”Autocamper light” som samlesæt

29-10-2014: Autocampere er populære, men er samtidig en større udskrivning, hvis man vil have det optimale. Det har fået den schweiziske producent SwissRoomBox til at lancere en løsning, så man kan udstyre sig egen bil med nogle af autocampernes fordele til en mere overkommelig pris. Læs artikel

Nyhed: Lad musen køre i forvejen på ferie

07-06-2010: Især miljøzonerne i de tyske og italienske byer skaber problemer for de danske bilister. Læs artikel

Guide til en tysklandsferie i Mecklenburg-Vorpommern

25-05-2016: Mecklenburg-Vorpommern – de fleste kender navnet på den tyske delstat, men de færreste kan sikkert placere den på Tysklands-kortet. Og det er synd. For den fortjener meget større interesse med – også på grund af de mange tilbud den har til campingfolket. Så overvej Meck-Pomm som feriedestination, eller nyd et par dage i Nordøsttyskland på vej til eller fra feriemålene i Sydeuropa. Der er nok at opleve. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste på rejser.guide.dk
Loading...