Find mere om:
Guide: På (ud)dannelsesrejse med højskolernes.. | rejser.guide.dk

Guide: På (ud)dannelsesrejse med højskolernes rejsekurser

På højskolernes rejsekurser mødes uddannelse og rejse i en fælles disciplin. Her handler det nemlig om at få en velinformeret oplevelse af destinationen både før og under rejsen, så kursisterne kan låse op for alle rejsemålets hemmeligheder.

På de danske højskoler bliver ”at rejse” et fag i sig selv. Med skolernes rejsekurser rejser man ikke kun, man bliver nemlig også uddannet i den valgte destination, inden man tager af sted.

Kurserne indeholder stadig de klassiske aktiviteter fra et højskoleophold og har stadig samme formål som højskolernes andre kurser – at give kursisterne ”dannelse”.

De kortere ture kan altså til en vis grad opfattes som en ”dannelsesrejse”, mener Søren Ottzen, viceforstander på Vrå Højskole.

På jagt efter det ukendte

De fleste af højskolernes rejsekurser begynder med nogle dages ophold på selve skolen. Her foregår kursets primære undervisning i form af foredrag og udflugter til lokalområdet.

Men uddannelsen fortsætter, efter flyet er lettet. For med højskolernes kurser, får man nemlig set og oplevet området på en helt anden måde, end en almindelig turist ville, fortæller Søren Ottzen.

»Med kurserne kommer man alle de hemmelige steder hen – både fysisk og mentalt i forhold til destinationens ånd,« siger han og fortsætter:

»Man får det ind under huden på en anden måde, end en turist ville få. Man kommer ind i mange private hjem på Færøerne, og på Island ser man steder, som man ikke ville opdage som turist.«

Det er det samme mål, Rødding Højskole sætter for sine rejsekurser. De vil nemlig gerne vise noget helt særligt frem, som kursisterne ikke ville kunne finde på egen hånd, fortæller Mads Rykind-Eriksen, højskolens forstander.

»Vores kursusværter har været på de givne destinationer utallige gange. Vi vil nemlig gerne vise vores kursister noget ud over det sædvanlige. Vi beder kursusværterne om at finde noget helt særligt, som man ikke kan se som turist. Rejseoplevelsen skal ikke være sådan én, man bare kan trække i automaten,« siger han.

Ikke kun underholdning

De danske højskoler byder på et stort udvalg af destinationer, hvor blandt andet Færøerne og Island står på programmet. Men rejserne er ikke kun arrangeret for underholdningens skyld. Højskolernes rejsekurser handler nemlig også om oplysning.

Hos Højskoleforeningen Varnæs-Bovrup går turen i år til Færøerne, og turen dertil har et større formål end blot ”oplevelsen”, fortæller Povl Callesen, tidligere kasserer i foreningen og ansvarlig for turen.

»Vi vil give faglig oplysning på vores rejser. Det skal ikke bare være underholdning og oplevelser. Vi vil give deltagerne et større kendskab til landets kultur, og det kan rejsen bidrage til. Rejserne er nemlig en opfølgning på vinterens studiekredsarbejde, hvor vi har beskæftiget os med det pågældende lands historie, samfundsforhold, kunst og kultur,« siger han.

Og netop oplysningen og læringen er en vigtig del af rejsen. Det er især vigtigt for Rødding Højskoles tur til Tyskland – døbt ”I Luthers fodspor” – mener Mads Rykind-Eriksen.

»Helt grundlæggende bliver rejsen kvalificeret, når man også får læringen med i løbet af de første dage på højskolen inden afrejse. Man tager nemlig ikke direkte til destinationen, men hører hele baggrunden og konteksten for Luthers arbejde og tanker,« fortæller han.

For højskolerne indgår læring og rejse i en uddannelsesmæssig symbiose.

Ligesom læringen bidrager til rejsens oplevelse, bidrager rejsen også til læringen, mener Mads Rykind-Eriksen.

»Læringen sidder bedre fast, hvis man står på de steder, man lærer om. Det er godt at have været der, for tingene trænger bedre ind, når man sætter billeder på,« forklarer han.

Rejsefællesskabets tryghed

I tro højskolestil handler rejsekurserne også om fællesskabet. Rejserne henvender sig til alle rejseinteresserede, og de tiltrækker også mange forskellige personer. Og på både Vrå Højskole, Rødding Højskole og Højskoleforeningen Varnæs-Bovrup arbejder de de første dage på højskolen på at skabe et godt rejsefællesskab.

Det har nemlig stor betydning for rejsens udbytte, at fællesskabet fungerer før afrejse.

»At tage på højskole før rejsen betyder, at man har et fællesskab. Det betyder, at rejsen bliver endnu tryggere, fordi alle kender hinanden i forvejen. Man er ikke så bange for at stille spørgsmål på rejsen, som man måske ville have været, hvis man ikke kendte hinanden. Og så giver det noget ekstra, at man kender hinanden og kan gå og småsnakke undervejs. For enlige rejsende giver det også rigtig god mening at tage på højskole først for at lære de andre at kende. Så er man ikke enlig på samme måde på rejsen,« fortæller Mads Rykind-Eriksen.

At rejse med et større fællesskab kan være en god måde at rejse for enlige, fordi det kan være svært at tage af sted alene, mener Povl Callesen.

»Vi henvender os til alle, men det kan være særligt godt for folk, der er alene. Det kan være svært for en enke eller enkemand at tage af sted på en rejse alene. Derfor er fællesskabet på turene meget vigtigt,« forklarer han.

Det kan også gavne alle på turen, at man lærer hinandens styrker at kende før rejsen. Man lærer nemlig, at hver enkelt kan bidrage med noget forskelligt på turen, fortæller Søren Ottzen.

»Når man opdager hinandens styrker og svagheder, får man en langt større oplevelse. Vi har f.eks. haft store fuglekendere blandt vores kursister på vores ture til Færøerne. Når man ved, at ens rejsefælde kender noget til emnet, kan man få langt bedre udbytte af det,« fortæller han.

Kondenseret højskoleoplevelse

På Vrå Højskole og Rødding Højskole bliver fællesskabet blandt de rejsende kursister opbygget gennem klassiske højskoleaktiviteter. I løbet af den første uges tid når rejsefællesskabet at få en kondenseret højskoleoplevelse, der skal give kursisterne større kendskab til hinanden.

»Vi laver morgensamlinger og ture ude i Nordjylland. Det er sådan nogle ting, der er med til at cementere sammenholdet. Vi har f.eks. debataftener og en fast sangaften. Og hvert rejsekursus afslutter ugen på højskolen med en festmiddag,« fortæller Søren Ottzen.

Også på Rødding Højskole laver de klassiske højskoleaktiviteter som fælles morgenmad og morgensang og festmiddag før afrejsen. Og det er blandt andet disse aktiviteter, der tiltrækker nogle af kursisterne, fortæller Mads Rykind-Eriksen.

»Kursisterne tager på højskole, fordi de godt kan lide højskolemiljøet. Det kan godt være, at vi har travlt i hverdagen med hvert vores, men i ferierne har folk mulighed for at prioritere fællesskabet, og det gør de blandt andet ved at tage på højskole,« siger han.

Hos Højskoleforeningen Varnæs-Bovrup er det også højskoleoplevelsen og fællesskabet, der trækker deltagerne til, fortæller Povl Callesen.

»De folk, der deltager på turen er primært dem, der også deltager i foredragene om vinteren. For dem er det gode højskoleliv lig med det folkelige – at man kan være sammen om oplysningen og læringen,« forklarer han.

Tilbage til de kulturelle rødder

I år er Island og Færøerne populære rejsemål for de danske højskoler. Højskolerne vil nemlig gerne give kursisterne en forståelse for de nordiske kulturer og styrke samarbejdet i Norden.

»Vi vil styrke det nordiske samarbejde med Island og Færøerne. Jeg har en personlig opfattelse af, at det er dér, vi skal hente vores kulturelle rødder i dag. Og det er vel egentlig det, der er vores motivation på højskolen – at besøge destinationer, som vi føler os tæt knyttet til,« fortæller Søren Ottzen.

For Rødding Højskole handler rejserne til Island og Færøerne også om at oplyse kursister om nordens delte histore.

B972279216Z.1_20160503133157_000+GOOSSJCF.1-0.jpg

»Vi har valgt Færøerne og Island som destinationer, fordi vi har stort fokus på det nordiske samarbejde. Vi ønsker at udbrede kendskabet til Norden. Færøerne er stadig en del af monarkiet, og vores og Færøernes historie er stadig tæt knyttede i dag,« forklarer Mads Rykind-Eriksen.

Det store udbud af ture til især Færøerne afspejler danskernes interesse for en destination, der er en del af Danmark, mener Povl Callesen.

»Færøerne er en del af Danmark, men det er ikke ligesom Bornholm f.eks. Jeg tror, at mange danskere vil opleve Færøerne, hvis de får muligheden for det,« fortæller han.

Destinationer

Vrå Højskole

Færøerne – 19. jun.-2. jul.

Island – 20. jun.-1. jul.

Israel og Palæstina – 6.-12. aug. på højskolen og 29. sept.-9. okt.

Rødding Højskole

Tyskland – 3.-13. jul.

Færøerne – 3.-14. jul.

Island – 4.-15. jul.

Højskoleforeningen Varnæs-Bovrup

Færøerne – 18.-23. jun.

Guide: At rejse og tegne er at leve

12-08-2011: Naturen sanses intenst, når man i al slags vejr med tegneblok og farver under armen bevæger sig rundt på Færøerne. Selv en fobi kan kureres. Læs artikel

Guide til en historisk rejse til Braunschweig

23-01-2015: Braunschweig i den nordtyske delstat Niedersachsen byder på middelalderhistorie om løver, hertuger og en ganske særlig hofnar. Explorer besøgte byens kringlede gader og fandt spor fra fordoms tider. Læs artikel

Guide til slotsferie i Mecklenburg-Vorpommern

26-05-2012: Drømmen er ikke uoverkommelig i Mecklenburg-Vorpommern med 2.000 slotte og herregårde. Læs artikel

Guide: En sang for Færøerne

28-02-2015: Grønne, bølgende fjelde, træhuse med græs på taget og et musikelskende folk, der stadig værner om at samles hjemme hos hinanden for at synge sange og for at nyde et godt måltid. Læs artikel

Guide til kulturbyen Tel Aviv

29-11-2014: Tel Aviv er en oase i et splittet land. Her har iværksættere, kunstnere og homoseksuelle forvandlet byen til et urbant drivhus for innovation, kunst og kultur. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste på rejser.guide.dk
Loading...