Find mere om:
Prøv en udflugt på tre hjul | rejser.guide.dk

Prøv en udflugt på tre hjul

Skinnecyklen er et sjovt køretøj, men man må selv sørge for bommene.

Jeg husker historien om stationsforstanderen, der havde sin personlige køreplan.

Søndag eftermiddag, i en god times pause mellem to tog, satte han skinnecyklen på banen og kørte til den lokale bager få hundrede meter fra stationen. Efter erhvervelsen af de obligatoriske flødeskumskager trillede han tilbage til familien, og han kunne i ro og mag nyde sin kaffe og få fjernet flødeskummet fra fuldskægget, inden han igen var parat til at modtage et damptog på stationen.

Nu er det atter søndag, og jeg har sat mig for at prøve en tur på skinnecykel. På den nedlagte jernbane mellem Allingåbro på Djursland og Randers er det muligt at leje en skinnecykel med plads til to voksne og et barn under tolv.

70 kr. for en time eller 200 kr. for en hel dag på jernhesten, en funklende rød model. Min første tur på trehjulet cykel i mange herrens år.

Man skal have en makker med, for man må regne med, at cyklen skal løftes af skinnerne nogle gange undervejs. Der er kun ét spor, så når man møder andre på banen, må de eller vi vige. Reglerne siger, at man har forkørselsret på udturen, men må give plads på hjemturen.

Nummer 44

Med banecykel nummer 44 går det derudad, det larmer, det skrumler og skramler, gadagung, gadagung, siger det ved skinnesammenføjningerne. Men det vænner man sig hurtigt til, her er rådyr på marken, og det vrimler med fasaner. Vegetationen mellem skinnerne er mange steder høj, så det kildrer om benene, det er en del af charmen. På højre hånd kan vi se lystsejlernes hvide duge på den blanke Grund Fjord.

Skinnecyklen drives af en tocylindret rugbrødsmotor, der med en ydeevne på 0,05 HK/60 omdrejninger giver en maksimal hastighed på 45 km i timen. Men tag den endelig med ro!

Vores model er udstyret med en lille træbænk, der kan rumme de to passagerer, og en platform, så der er plads til køletasker, madpakker og andet udstyr. 16 km har vi foran os, og inden længe er vi i Uggelhuse, byen, der først og fremmest er kendt for sivsko.

Flydende sivsko

Siden 1860’erne har sivskoene givet de fattige fiskere i området en ekstraskilling. Ålefiskeriet på fjorden kunne dårligt brødføde en familie, og så høstede man sivene langs fjordbredden og lavede tagrør og sivsko.

Det hele begyndte i 1864, siger folkesagnet, da en kusk, der fragtede sårede soldater fra slaget ved Dybbøl til Randers, kørte over Randersbro. Han havde haft et par sivsko på for at holde varmen, men nu smed han dem i vandet. De drev med strømmen til Uggelhuse, og her endte de i et vod. Fiskerne skilte skoene ad og fandt på den måde ud af, hvordan man skulle bære sig ad med at sy det varme fodtøj. Og så blev der sat gang i kopivare-produktionen. Et hav af fiskerfamilier tog fat, de dygtigste sivskomagere kunne levere syv dusin sko om ugen til opkøberne.

Det varede godt 100 år – så kom gulvvarmen.

Men fortvivl ikke, hvis du har fået kolde fødder, det er stadig muligt at købe sivsko i Uggelhuse. I Bygaden bor Sivskomanden, og han driver en webshop, hvor man for bare 150 kr. kan få et par velsyede sivsutter – de findes også i en slippers-udgave. Og så behøver man jo ikke at have halm i træskoene.

Af og på

Vi passer på, når vi møder et ”GIV AGT”-skilt, så ved vi, at der kommer en overskæring. Ved nogle er der bomme, som vi må af cyklen for at betjene og for at komme videre. Vi passerer flere familier, der på rastepladserne langs ruten nyder søndagsfrokosten – man kan dog også få stillet sulten på Randers Fjord Feriecenter vest for Uggelhuse, der til ungernes store glæde også har fryseren fuld af is denne varme dag.

Der er ingen bakker, så det går glat gennem skov, over eng og det frodige fjordlandskab, og så er vi i Over Romalt ved Randers, hvor en tværbom med påskriften ”STOP” fortæller, at så går den ikke længere.

Sparebøssemuseum

Havde det nu været hverdag, var vi smuttet en tur ind til Randers’ centrum. For i disse sparetider må man naturligvis besøge landets eneste sparebøssemuseum.

Det ligger i kælderen under Sparekassen Kronjylland i Middelgade 1, og der kan man kigge på ikke færre end 3.500 sparebøsser. Der er antikke eksemplarer fra 1600-tallet, der er mekaniske sparebøsser, der med sindrige konstruktioner kan få tiøren til at falde, der er udenlandske og danske sparebøsser udformet som grise, fugle, bamser, nisser, raketter, politikere, Tintin og alt, hvad man næsten kan forestille sig.

Man behøver ikke at slagte sparegrisen, før man besøger museet, der er gratis adgang i bankens åbningstider.

Men vi må tilbage, cyklen skal afleveres i Allingåbro, og nu er man blevet helt ferm som skinnecyklist. Man kan roligt slippe styret og råbe "Se, uden hænder!”, vi bliver på sporet alligevel.

På vandet med sunken skude

Hvis man er træt efter dagens strabadser, kan man overnatte i en togvogn på stationen i Allingåbro, 90 kr. for en nat i sovekupé, men man bliver ikke lullet i søvn af vognens vuggen, togstammen står bomstille på skinnerne.

Jeg skifter dog til min turcykel, for når man er på disse kanter, bør man smutte en halv snes kilometer nordvestpå til Voer og sejle en tur med den lille færge til Mellerup. Til sammenligning med andre danske færger kan den godt betragtes som fjordens skinnecykel, så lille er den. Den hedder i øvrigt ”M/F Ragna”, og den har sejlet på ruten siden 1963 efter en noget uheldig start. Færgen blev bygget i Søby på Ærø, og da den første gang blev søsat ud for skibsværftet, sank den på tre meter vand på grund af nogle manglende jernplader midtskibs. Det blev udbedret, og to måneder senere, torsdag den 23. maj, kunne skolelærer Peter Østergaard køre sin Volvo om bord som den første passager på det nybyggede skib.

Ved et tryk på en knap ved færgelejet kan man tilkalde færgen, og så kommer skipper straks og indtager førerhuset, der er på størrelse med en telefonboks. Der sejles uanset antal passagerer, så jeg får en lille sludder med færgemanden og bliver fragtet over fjorden som ene rejsende for 20 kr. Selvom fornøjelsen knap varer et par minutter, er det rigeligt prisen værd på det blanke sund.

Der har været færgeoverfart på stedet siden 1610, den første båd var en kåg, en robåd, som senere blev afløst af en pram, der blev hevet over bølgerne med tov.

Priorinden og de 12 jomfruer

Der er mindst én god grund til at krydse fjorden til Mellerup. Et par kilometer sydpå ligger Støvringgaard Kloster, en imponerende bygning mellem to skove og med udsigt til strandengene ned mod fjorden. Støvringgaard var oprindeligt en herregård, men blev i 1735 omdannet til kloster for en priorinde og 12 jomfruer. De blev hentet fra de øverste rangklasser, og deres jomfrustand var noget, man tog alvorligt. Straffen var streng, hvis man ikke vogtede sin dyd, hør blot hvad der stod i fundatsen, §13:

»Hvis nogen Jomfrue imod Forhaabning skulle findes i Utugt, skal hun uden Naade, efter kiendelse af Priorinden, de fire ældste Jomfruer og Klosterets Directeur indsættes i Tugt Huuset, der at forblive hendes Livs-Tid og hvad hun i Klosteret er eyende, at hjemfalde Klosteret«.

Jomfruerne fik titel af konventualinder, det kan man forvisse sig om på den nærliggende skovgravplads, hvor damerne ligger begravet under de forvitrede sten ved siden af provster, priorinder og gartnere. Her hviler bl.a. ”conventualinde Marie Elisabeth Blache”, som det kan læses på granitten, mange andres navne er udvisket af tidens tavlesvamp.

Der er stadig liv i det gamle kloster, som rummer 13 moderne lejligheder i hovedbygningen, og der er to ledige i skrivende stund, hvis nogen skulle være interesseret. Så vidt vides, kræves det ikke, at man er et dydsmønster, hvis man vil flytte ind og leve livet i de store sale. Dog skal man være fyldt 55.

Stævnemøde på konebanen 

Banens historie

  • Randers-Allingåbro: Togstrækningen blev åbnet i 1876. Der var sparsom persontrafik på strækningen, der overlevede til 1971. Fra Allingåbro førte sporet videre til den isfri havn i Grenaa. På denne strækning leverede Pindstrup Mosebrug mængder af gods til banen, men godstransporten ophørte i 1993.
  • Stationer på ruten: Randers, Strømmen, Romalt, Volkmølle, Uggelhuse, Floes, Allingåbro.

Banecykling

  • Allingåbro-Randers-banen har åben hver dag til 30. september.

Der er flere steder i Danmark, hvor man kan prøve kræfter med skinnecykling:

  • Tommerup-Assens (30 km)
  • Herborg-Skjern (15 km)
  • Nr. Nebel-Nymindega (7 km)
  • Aabenraa-Søst Skov (5 km)

Nyhed: Økologisk pause på Møn

20-10-2009: Familien hev to dage ud af kalenderen og lod sig forkæle på en bondegård på Møn. Vi lavede æblesaft, så en krokodille fra Cuba og spillede fire på stribe. Læs artikel

Nyhed: Læsø - Danmarks vildmark

16-05-2009: Få steder i Danmark finder man så meget vildmark som på Læsø. Her er store skove, voldsomme klitter, øde marskområder og lækre strande. Læs artikel

Guide til cykelferie på Læsø, langs Limfjorden eller i Rebild Bakker

17-07-2016: Tag børnene med på en endagscykeltur på Læsø, pak cykeltaskerne til den 600 kilometer lange rute rundt om Limfjorden, eller udfordr balancen på en af Rebild Bakkers mountainbikeruter. Læs artikel

Guide til en aktiv ferie i Rebild Bakker

04-07-2016: På Hotel Comwell Sport, der ligger i Rebild Bakker, kan gæster både nyde hotelopholdets behageligheder og kaste sig over et varieret sportsprogram. Et koncept, man som de første tilbyder i Danmark. Læs artikel

Guide: Pilgrimsvandring er blevet moderne i Danmark

24-05-2016: Det vrimler med tilbud til folk, der vil vandre. Tirsdag åbner et nyt pilgrimshus i Maribo og i næste måned vandringsruten Camønoen. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste på rejser.guide.dk
Loading...